Dysfasia ja keskeiset AAC-menetelmät alle 5-vuotiailla lapsilla
Heiskanen, Mervi (2013)
Heiskanen, Mervi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda katsaus ajankohtaiseen teoriatietoon dysfasiaan ja keskeisiin vaihtoehtoisiin kommunikointimenetelmiin liittyen ja projektiluontoisesti tuottaa esite lapsen kielen kehityksen tukemisesta kahden Nokialla toimivan päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteena oli perehtyä 0-5-vuotiaan lapsen kielen kehitykseen, selvittää teorian ja tutkimusten avulla, mitä dysfasialla tarkoitetaan, selvittää keskeisiä kielen kehittymisen tukena käytettäviä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida esite lapsen kielen kehityksen tukemisesta Tyttölän ja Alhoniityn päiväkotien henkilökunnalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskeisiä käsitteitä olivat normaali kielen kehitys 0-5-vuotiailla lapsilla, dysfasia, kommunikointi, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi ja vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät eli aac-menetelmät. Teoria perustuu ammattikirjallisuuteen ja tutkimuksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi esite ”Lasten kielen kehityksen tukeminen päiväkodissa”. Se kehitettiin päiväkotien henkilökunnan toiveiden pohjalta toukokuussa 2013. Esitteeseen koottiin tietoa eri keinoista, joilla lapsen kielen kehitystä voidaan tukea päiväkotiympäristössä. Esitteen aihealueita olivat dysfasia, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät (joista kuvat ja viittomat), kommunikointikansio, kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen yhteistyö, kielen kehityksen tukeminen musiikin ja liikunnan avulla, suun motoriikkaharjoitukset ja tutkimustietoa kielen kehitykseen ja dysfasiaan liittyen. Esitteen jatkoksi suunniteltiin koulutusta Tyttölän ja Alhoniityn päiväkotien henkilökunnalle lapsen kielen kehityksen tukemiseen liittyen. Koulutus järjestettäisiin syksyllä 2013.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskeisiä käsitteitä olivat normaali kielen kehitys 0-5-vuotiailla lapsilla, dysfasia, kommunikointi, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi ja vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät eli aac-menetelmät. Teoria perustuu ammattikirjallisuuteen ja tutkimuksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi esite ”Lasten kielen kehityksen tukeminen päiväkodissa”. Se kehitettiin päiväkotien henkilökunnan toiveiden pohjalta toukokuussa 2013. Esitteeseen koottiin tietoa eri keinoista, joilla lapsen kielen kehitystä voidaan tukea päiväkotiympäristössä. Esitteen aihealueita olivat dysfasia, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät (joista kuvat ja viittomat), kommunikointikansio, kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen yhteistyö, kielen kehityksen tukeminen musiikin ja liikunnan avulla, suun motoriikkaharjoitukset ja tutkimustietoa kielen kehitykseen ja dysfasiaan liittyen. Esitteen jatkoksi suunniteltiin koulutusta Tyttölän ja Alhoniityn päiväkotien henkilökunnalle lapsen kielen kehityksen tukemiseen liittyen. Koulutus järjestettäisiin syksyllä 2013.