Miksi soitonopettajaa väsyttää? : Kuormittuminen soitonopettajan työssä
Ahonen, Jenni (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412864
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni toimintatutkimuksen menetelmin soitonopettajan työssä kuormittumista ja kehitin omaa soitonopettajan työtäni vähemmän kuormittavaksi. Opinnäytetyön lähtökohtana oli omassa työssä ja kollegojen kanssa käytyjen keskustelujen kautta havaittu haitallinen työssä kuormittuminen. Kielteiseksi koetun kuormituksen vähentäminen on tärkeää paitsi opettajan oman työhyvinvoinnin myös oppilaiden hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.
Tarkastelen kirjallisuuden ja tutkimuksen aikana kertyneen toiminnallisen aineiston pohjalta soitonopettajan työn erilaisia kuormitustekijöitä sekä mahdollisuuksia vähentää haitallista kuormitusta. Merkittävimmän aineiston muodostaa kahden kuukauden ajan pidetty työpäiväkirja, jonka mukaan soitonopettajan työn kuormittavuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat: työn rytmittäminen, väsyneenä työskentely, työn ennakoitavuus ja suunnittelu, työn määrä, yksittäisiin työtehtäviin liittyvä kuormittavuus, työhön liittyvät kontaktit työajan ulkopuolella sekä levosta ja ravinnosta huolehtiminen.
Työpäiväkirjan lisäksi toteutin erilaisia interventioita, joilla myös pyrittiin vähentämään työn kielteistä kuormittavuutta. Huiluoppilaille ja puhallinorkesterille luoduilla Internet-sivustoilla keskitettiin viestintä yhteen, kaikille saavutettavaan paikkaan ja vähennettiin oppilaiden ja vanhempien riippuvuutta opettajan saavutettavuudesta. Tutkimuksen aikana myös kehitettiin viestintään liittyvää yhteistyötä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat kielteiseen kuormittumiseen soitonopettajan työssä. Opettaja voi itsekin vaikuttaa kuormittumisensa hallintaan monin, melko pieninkin toimenpitein. Toteuttamani toimintatutkimus voi antaa käytännöllisiä vinkkejä muille työnsä kuormitusta pohtiville soitonopettajille ja ideoita uusiin tutkimuksiin. Tekijälleen opinnäytetyö antoi hyviä työvälineitä kuormituksen hallintaan, lisäksi käsitys työhön liittyvästä kuormituksesta monipuolistui.
Tarkastelen kirjallisuuden ja tutkimuksen aikana kertyneen toiminnallisen aineiston pohjalta soitonopettajan työn erilaisia kuormitustekijöitä sekä mahdollisuuksia vähentää haitallista kuormitusta. Merkittävimmän aineiston muodostaa kahden kuukauden ajan pidetty työpäiväkirja, jonka mukaan soitonopettajan työn kuormittavuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat: työn rytmittäminen, väsyneenä työskentely, työn ennakoitavuus ja suunnittelu, työn määrä, yksittäisiin työtehtäviin liittyvä kuormittavuus, työhön liittyvät kontaktit työajan ulkopuolella sekä levosta ja ravinnosta huolehtiminen.
Työpäiväkirjan lisäksi toteutin erilaisia interventioita, joilla myös pyrittiin vähentämään työn kielteistä kuormittavuutta. Huiluoppilaille ja puhallinorkesterille luoduilla Internet-sivustoilla keskitettiin viestintä yhteen, kaikille saavutettavaan paikkaan ja vähennettiin oppilaiden ja vanhempien riippuvuutta opettajan saavutettavuudesta. Tutkimuksen aikana myös kehitettiin viestintään liittyvää yhteistyötä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat kielteiseen kuormittumiseen soitonopettajan työssä. Opettaja voi itsekin vaikuttaa kuormittumisensa hallintaan monin, melko pieninkin toimenpitein. Toteuttamani toimintatutkimus voi antaa käytännöllisiä vinkkejä muille työnsä kuormitusta pohtiville soitonopettajille ja ideoita uusiin tutkimuksiin. Tekijälleen opinnäytetyö antoi hyviä työvälineitä kuormituksen hallintaan, lisäksi käsitys työhön liittyvästä kuormituksesta monipuolistui.