TUNTEIDEN MYLLERRYSTÄ : Kehitysvammaisen lapsen vanhempien tunteita ja kokemuksia ensitietoprosessista
Paasonen, Veera; Saalamo, Tanja (2013)
Paasonen, Veera
Saalamo, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kehitysvammaisen lapsen vanhempien kokemuksia ja tunteita ensitietoprosessista. Ensitietoprosessia kartoitettiin perhekohtaisesta näkökulmasta. Kar-toituksessa erityistä huomiota kiinnitettiin vanhempien tuntemuksiin ja ajatuksiin Kaija Hännisen kuuden T:n kautta, joita ovat tieto, tunne, tuki, toivo, toisto ja toiminnanohjaus. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada hyödynnettävää vanhempien kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota pystyy so-veltamaan tulevaisuudessa perhelähtöisemmän ensitiedon mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyö perustui laadulliseen tutkimusotteeseen, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli Inter-net kysely. Kyselylomake sisälsi strukturoituja monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä ja mat-riisikysymyksiä Likertin asteikolla. Näiden kysymysten tarkoituksena oli kartoittaa Hännisen kuuden T:n toteutumista ensitietoprosessissa. Kysely toteutettiin huhtikuussa 2013 ja siihen vastasi 12 vanhempaa.
Aineisto analysoitiin vuorovaikutuksessa teoriapohjan kanssa. Analysointi tapahtui ryhmittelemällä ja luokittelemalla vastaukset teemojen ja yhtäläisyyksien mukaan pohjaten kokoajan opinnäytetyön teoriapohjaa. Ryhmittelyn avulla saatiin vastausten jakaumat sekä kokonaisluvuilla, että prosentti-taulukoina.
Tulosten mukaan Ensitietoprosessissa ei toteudu perhekeskeinen ajattelu. Tuloksista ilmeni myös ensitiedon annon puutteellisuus ja heikko taso. Tulosten mukaan vastaajista 73 % oli sitä mieltä, että vastaaja jäi yksin, yhteistyö ei ollut välittävää ja ettei ongelmia ratkaistu edes ajan kanssa. Tuloksiin pohjaten suureksi kehittämishaasteeksi nousi tuen ja tiedon saamisen parantaminen sekä perheiden kokonaisvaltainen huomioiminen ensitietoprosessissa.
Opinnäytetyö perustui laadulliseen tutkimusotteeseen, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli Inter-net kysely. Kyselylomake sisälsi strukturoituja monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä ja mat-riisikysymyksiä Likertin asteikolla. Näiden kysymysten tarkoituksena oli kartoittaa Hännisen kuuden T:n toteutumista ensitietoprosessissa. Kysely toteutettiin huhtikuussa 2013 ja siihen vastasi 12 vanhempaa.
Aineisto analysoitiin vuorovaikutuksessa teoriapohjan kanssa. Analysointi tapahtui ryhmittelemällä ja luokittelemalla vastaukset teemojen ja yhtäläisyyksien mukaan pohjaten kokoajan opinnäytetyön teoriapohjaa. Ryhmittelyn avulla saatiin vastausten jakaumat sekä kokonaisluvuilla, että prosentti-taulukoina.
Tulosten mukaan Ensitietoprosessissa ei toteudu perhekeskeinen ajattelu. Tuloksista ilmeni myös ensitiedon annon puutteellisuus ja heikko taso. Tulosten mukaan vastaajista 73 % oli sitä mieltä, että vastaaja jäi yksin, yhteistyö ei ollut välittävää ja ettei ongelmia ratkaistu edes ajan kanssa. Tuloksiin pohjaten suureksi kehittämishaasteeksi nousi tuen ja tiedon saamisen parantaminen sekä perheiden kokonaisvaltainen huomioiminen ensitietoprosessissa.