Kohti osaamisperustaista opetussuunnitelmaa : Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman opetusharjoittelun ja ainedidaktiikan sisällöt ja käytännön toteutus
Syrjänen, Sanna (2009)
Syrjänen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168020
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa on alkanut opetussuunnitelmatyö, joka tähtää uuteen osaamisperustaiseen opetussuunnitelmaan vuodelle 2012. Opinnäytetyöni tarkoituksena on luoda pohjaa opetussuunnitelmatyölle avaamalla lähtötilannetta. Tarkastelen työssäni opetusharjoittelu- ja ainedidaktiikkaopintojaksojen sisältöjä ja toteutustapoja sekä harjoitusoppilastoimintaa. Pohdin myös hyviä käytäntöjä ja mahdollisia kehittämiskohteita sekä opintojaksojen sisällöistä, toteutuksesta että harjoitusoppilastoiminnan organisoinnista.
Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman pedagogisten opintojen opintokokonaisuudessa opetusharjoittelu- sekä ainedidaktiikkaopinnot muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Opintojaksojen toteutukseen liittyy kiinteästi harjoitusoppilastoiminta, jonka kautta opetusharjoittelijoille saadaan harjoitusoppilaita opetusharjoittelun suorittamista varten. Kuvaan tämän toiminnan taustaa, organisointia ja toteutustapaa. Opetusharjoittelua ohjaaville opettajille vuonna 2009 teettämässäni kyselyssä aiheena ovat opintojaksojen sisällöt ja niihin liittyvien asioiden, kuten observoinnin, harjoitusoppilastoiminnan ja opetusnäytteen sekä muiden pedagogisten opintojen tarkastelu.
Tärkeimmät havaintoni ovat, että opetuksen toteutuksen käytännöt ovat erilaisia, mutta päämäärät samansuuntaisia. Toimintatapojen tarkastelu, jakaminen ja verkostoituminen työyhteisön sisällä sekä suhteessa työelämään antaa näkökulman uuteen opetussuunnitelmatyöhön. Uusia toimintamalleja käytännön organisointiin tulisi kehittää ja näin saada myös opetuksen toteuttamisen raamit näkyviksi sekä avoimiksi. Musiikin koulutusohjelmassa opiskelijan osaamisen kompetenssin pohtiminen ja määrittely sekä osaamisperustaisuuteen perehtyminen ovat keskeisiä asioita opetussuunnitelmatyön alussa.
Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman pedagogisten opintojen opintokokonaisuudessa opetusharjoittelu- sekä ainedidaktiikkaopinnot muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Opintojaksojen toteutukseen liittyy kiinteästi harjoitusoppilastoiminta, jonka kautta opetusharjoittelijoille saadaan harjoitusoppilaita opetusharjoittelun suorittamista varten. Kuvaan tämän toiminnan taustaa, organisointia ja toteutustapaa. Opetusharjoittelua ohjaaville opettajille vuonna 2009 teettämässäni kyselyssä aiheena ovat opintojaksojen sisällöt ja niihin liittyvien asioiden, kuten observoinnin, harjoitusoppilastoiminnan ja opetusnäytteen sekä muiden pedagogisten opintojen tarkastelu.
Tärkeimmät havaintoni ovat, että opetuksen toteutuksen käytännöt ovat erilaisia, mutta päämäärät samansuuntaisia. Toimintatapojen tarkastelu, jakaminen ja verkostoituminen työyhteisön sisällä sekä suhteessa työelämään antaa näkökulman uuteen opetussuunnitelmatyöhön. Uusia toimintamalleja käytännön organisointiin tulisi kehittää ja näin saada myös opetuksen toteuttamisen raamit näkyviksi sekä avoimiksi. Musiikin koulutusohjelmassa opiskelijan osaamisen kompetenssin pohtiminen ja määrittely sekä osaamisperustaisuuteen perehtyminen ovat keskeisiä asioita opetussuunnitelmatyön alussa.