Yhteisöviestintä case: OP-Pohjolan ajankohtaisviesti
Masalin, Johanna (2013)
Masalin, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412796
Tiivistelmä
Viestintä on asia, joka puhuttelee melkein kaikissa organisaatioissa. Riippuen vastaajasta, sitä koetaan olevan joko liian vähän tai liikaa. Lisäksi sähköpostia arvostellaan nykypäivänä viestintävälineenä, koska sen kautta kulkee päivittäin massiivisia määriä niin virallista kuin epävirallistakin tietoa.
Varsinkin organisaatioiden yhteisöviestintä saa usein kriittistä palautetta erilaisissa henkilöstökyselyissä. Tämä saattaa johtua monestakin asiasta, mutta usein vaikuttavana tekijänä on nykypäivän arjen hektisyys ja se, että organisaatioissa on monenlaisia viestintätapoja ja –paikkoja. Luonnollisesti myös organisaation jäsenet kokevat viestinnän eri tavalla ja toivovat tietoa eri asioista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yhteisöviestinnän ja johtamisviestinnän merkitystä sekä tutkia yhteisöviestinnän, tarkemmin HR-ajankohtaisviestin merkitystä OP-Pohjola-ryhmän osuuspankeissa. Alussa käsitellään yhteisöviestinnän teoriaa ja lopussa paneudutaan tutkimukseen ja sen tuloksiin.
Tutkimustuloksien perusteella OP-Pohjola-ryhmän osuuspankit ovat pääpiirteissään tyytyväisiä kuukausittaiseen HR-ajankohtaisviestiin ja pitävät sitä tärkeänä tiedonlähteenä työtehtäviensä oikea-aikaiselle hoitamiselle. Hyvänä asiana pidetään sitä, että julkaisu toimitetaan sähköpostitse, mutta haasteena on arkistoidun tiedon löytäminen Opinetista.
Varsinkin organisaatioiden yhteisöviestintä saa usein kriittistä palautetta erilaisissa henkilöstökyselyissä. Tämä saattaa johtua monestakin asiasta, mutta usein vaikuttavana tekijänä on nykypäivän arjen hektisyys ja se, että organisaatioissa on monenlaisia viestintätapoja ja –paikkoja. Luonnollisesti myös organisaation jäsenet kokevat viestinnän eri tavalla ja toivovat tietoa eri asioista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yhteisöviestinnän ja johtamisviestinnän merkitystä sekä tutkia yhteisöviestinnän, tarkemmin HR-ajankohtaisviestin merkitystä OP-Pohjola-ryhmän osuuspankeissa. Alussa käsitellään yhteisöviestinnän teoriaa ja lopussa paneudutaan tutkimukseen ja sen tuloksiin.
Tutkimustuloksien perusteella OP-Pohjola-ryhmän osuuspankit ovat pääpiirteissään tyytyväisiä kuukausittaiseen HR-ajankohtaisviestiin ja pitävät sitä tärkeänä tiedonlähteenä työtehtäviensä oikea-aikaiselle hoitamiselle. Hyvänä asiana pidetään sitä, että julkaisu toimitetaan sähköpostitse, mutta haasteena on arkistoidun tiedon löytäminen Opinetista.