Unity-pelimoottorin hyödyntäminen CAVE-järjestelmässä
Jussila, Asmo (2013)
Jussila, Asmo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412870
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun Tekniikan yksikön virtuaalilaboratorion CAVE-tilaan. Työn tarkoituksena oli uudistaa CAVE:ssa käytössä olevia vanhahtavia virtuaalitodellisuusohjelmia. Työssä selvitettiin kolmen eri pelimoottorin soveltuvuutta CAVE-järjestelmään.
Työn pelimoottorivertailuun valittiin suositut ja ilmaiseksi saatavilla olevat Cryengine 3 SDK, Unreal Development Kit sekä Unity-pelimoottorit. Pelimoottoreita vertailtiin keskenään graafisten ominaisuuksien, helppokäyttöisyyden, laajennettavuuden sekä CAVE-yhteensopivuuden kannalta. Pelimoottoritutkimuksen lopputuloksena Unity valittiin CAVE-järjestelmään parhaiten soveltuvaksi pelimoottoriksi.
Työn käytännön osuus koostui Unityllä luodusta demonstraatio-sovelluksesta. Unityä muokattiin siten, että se tuki useimpia CAVE-järjestelmän ominaisuuksia ja laitteita. Sovellus hyödynsi CAVE-järjestelmän stereoskooppista 3D-kuvaa, langattomia syöttölaitteita sekä PC-koneiden synkronointia lähiverkon kautta. Optisen paikannuksen tukea ei toteutettu, sillä se olisi vaatinut liian paljon resursseja.
Työn pelimoottorivertailuun valittiin suositut ja ilmaiseksi saatavilla olevat Cryengine 3 SDK, Unreal Development Kit sekä Unity-pelimoottorit. Pelimoottoreita vertailtiin keskenään graafisten ominaisuuksien, helppokäyttöisyyden, laajennettavuuden sekä CAVE-yhteensopivuuden kannalta. Pelimoottoritutkimuksen lopputuloksena Unity valittiin CAVE-järjestelmään parhaiten soveltuvaksi pelimoottoriksi.
Työn käytännön osuus koostui Unityllä luodusta demonstraatio-sovelluksesta. Unityä muokattiin siten, että se tuki useimpia CAVE-järjestelmän ominaisuuksia ja laitteita. Sovellus hyödynsi CAVE-järjestelmän stereoskooppista 3D-kuvaa, langattomia syöttölaitteita sekä PC-koneiden synkronointia lähiverkon kautta. Optisen paikannuksen tukea ei toteutettu, sillä se olisi vaatinut liian paljon resursseja.