Paperin pintavikojen seuranta ja palautejärjestelmän kehittäminen
Juntunen, Anna-Reetta (2013)
Juntunen, Anna-Reetta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312549
Tiivistelmä
Työn tilaaja on Stora Enso Printing and Reading, Oulun tehdas. Työ liittyy Oulun tehtaan sisäiseen laadunhallintaan ja tarkennettuna arkittamon toimintaan laatuseurannassa. Päätavoitteena oli luoda käytännössä toimiva malli palauteprosessille, pintavikojen seurannalle ja palautteen annolle. Tavoitteena oli myös palautteen antamisen sekä kommunikoinnin parantaminen työntekijöiden ja tuotantolinjojen välillä. Lisäksi tavoitteena oli määritellä laatua.
Lopputuloksena työssä saatiin parannusehdotuksia paperin pintavikojen seurantaan ja palautejärjestelmiin. Palautejärjestelmille tehtiin palautteen antoa helpottavia muutosehdotuksia. Pintavikojen seurantaan tehtiin valaistukseen liittyviä parannusehdotuksia. Haastatteluissa selvisi, että työntekijät osaavat yhdistää laatukäsityksen toimintaansa työssä. Vaikka laatu on vaihtelevaa, laatua on seurattava tarkasti ja asiakkaalle toimitetaan vain priimaa. Palautetta annetaan nykyisellään monin eri tavoin, ja edelleen on kehitettävää aukottomaan palauteprosessiin. Tärkeää kuitenkin on, että palaute arkittamolta etenee paperikonelinjoille ja ymmärretään laadun tärkeys. Parannusehdotukset ovat teoreettisia ja niiden hyötyä käytännössä ei vielä tiedetä.
Lopputuloksena työssä saatiin parannusehdotuksia paperin pintavikojen seurantaan ja palautejärjestelmiin. Palautejärjestelmille tehtiin palautteen antoa helpottavia muutosehdotuksia. Pintavikojen seurantaan tehtiin valaistukseen liittyviä parannusehdotuksia. Haastatteluissa selvisi, että työntekijät osaavat yhdistää laatukäsityksen toimintaansa työssä. Vaikka laatu on vaihtelevaa, laatua on seurattava tarkasti ja asiakkaalle toimitetaan vain priimaa. Palautetta annetaan nykyisellään monin eri tavoin, ja edelleen on kehitettävää aukottomaan palauteprosessiin. Tärkeää kuitenkin on, että palaute arkittamolta etenee paperikonelinjoille ja ymmärretään laadun tärkeys. Parannusehdotukset ovat teoreettisia ja niiden hyötyä käytännössä ei vielä tiedetä.