Voimaa sulle ja sulle ja hiukan sulle : Kuinka työhönvalmentajat kuvailevat asiakkaansa voimaantumista
Hirvonen, Emmi (2009)
Hirvonen, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157883
Tiivistelmä
Pitkäaikaistyöttömyys on suuri taloudellinen kustannus kunnissa, ja se vaikuttaa myös usein yksilön elämän mielekkyyteen ja elämänhallintaan. Pitkäaikaistyöttömyyttä pyritään kunnissa vähentämään erilaisin aktivointitoimenpitein. Yksilötyöhönvalmennus on yksi tällainen toimenpide, jota osa kunnista tarjoaa työttömille kuntalaisille. Kunnat ostavat erilaisia palveluita alueella toimivilta yrityksiltä. Yritys jolle opinnäytetyöni olen toteuttanut, on tällainen tukipalveluita tuottava yritys. Yritys toteuttaa valtakunnallisesti työhönvalmennuspalvelua ja heidän palveluksessaan työskentelee yli kaksikymmentä työhönvalmentajaa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää kuinka työhönvalmentajat kuvailevat asiakkaittensa voimaantumista ja näkevät sen muutokset asiakaprosessin aikana. Opinnäytetyössäni olen lähtenyt liikkeelle siitä tausta-ajatuksesta, että luomalla toimintaympäristö, jossa on huomioitu voimaantumisen osaprosessit, voi työntekijä mahdollistaa asiakkaan voimaantumisen. Teoreettisena viitekehyksenäni käytän opinnäytetyössäni Juha Siitosen voimaantumisteoriaa. Työssäni olen käsitellyt myös ratkaisukeskeistä työskentelytapaa, johon yrityksen työskentely perustuu.
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen tutkielma, joka on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineiston olen kerännyt teemahaastattelemalla kolmea työhönvalmentajaa ko. yrityksestä. Haastatteluteemoja olivat voimaantuminen käsitteenä, voima ja voimattomuus asiakkaassa asiakasprosessin aikana, sekä miten työhönvalmentajat pyrkivät tukemaan asiakkaan voimaantumista. Aineiston analysoinnin toteutin teemoittelemalla aineiston haastatteluteemojen mukaan.
Tulokset osoittavat, että työhönvalmentajilla on hyvin pintapuolinen käsitys voimaantumisesta. Kuitenkin haastatteluiden aikana he toivat esiin voimaantumisen osaprosesseja ja näin ollen voidaan sanoa, että voimaantumisen osaprosessit näkyvät asiakasprosessin aikana. Haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että vaikka työntekijöiden syvällinen ymmärrys voimaantumisen osaprosesseista on vähäistä, niin he huomioivat tekijöitä, jolla katsotaan olevan merkitystä voimaantumisen kannalta. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi sitoutuminen, tavoitteiden asettaminen, päämäärät ja onnistumisen kokemukset. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että voimaantuminen on subjektiivinen kokemus ja näin ollen ei työhönvalmentaja voi voimaannuttaa asiakasta. Työhönvalmentaja voi kuitenkin toiminnaallaan luoda toimintaympäristön, joka mahdollistaa osaprosessien toteutumisen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää kuinka työhönvalmentajat kuvailevat asiakkaittensa voimaantumista ja näkevät sen muutokset asiakaprosessin aikana. Opinnäytetyössäni olen lähtenyt liikkeelle siitä tausta-ajatuksesta, että luomalla toimintaympäristö, jossa on huomioitu voimaantumisen osaprosessit, voi työntekijä mahdollistaa asiakkaan voimaantumisen. Teoreettisena viitekehyksenäni käytän opinnäytetyössäni Juha Siitosen voimaantumisteoriaa. Työssäni olen käsitellyt myös ratkaisukeskeistä työskentelytapaa, johon yrityksen työskentely perustuu.
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen tutkielma, joka on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineiston olen kerännyt teemahaastattelemalla kolmea työhönvalmentajaa ko. yrityksestä. Haastatteluteemoja olivat voimaantuminen käsitteenä, voima ja voimattomuus asiakkaassa asiakasprosessin aikana, sekä miten työhönvalmentajat pyrkivät tukemaan asiakkaan voimaantumista. Aineiston analysoinnin toteutin teemoittelemalla aineiston haastatteluteemojen mukaan.
Tulokset osoittavat, että työhönvalmentajilla on hyvin pintapuolinen käsitys voimaantumisesta. Kuitenkin haastatteluiden aikana he toivat esiin voimaantumisen osaprosesseja ja näin ollen voidaan sanoa, että voimaantumisen osaprosessit näkyvät asiakasprosessin aikana. Haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että vaikka työntekijöiden syvällinen ymmärrys voimaantumisen osaprosesseista on vähäistä, niin he huomioivat tekijöitä, jolla katsotaan olevan merkitystä voimaantumisen kannalta. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi sitoutuminen, tavoitteiden asettaminen, päämäärät ja onnistumisen kokemukset. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että voimaantuminen on subjektiivinen kokemus ja näin ollen ei työhönvalmentaja voi voimaannuttaa asiakasta. Työhönvalmentaja voi kuitenkin toiminnaallaan luoda toimintaympäristön, joka mahdollistaa osaprosessien toteutumisen.