Opettajasta ohjaajaksi : Colourstrings-metodin äärellä
Viksten, Heidi (2009)
Viksten, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157996
Tiivistelmä
Opettajasta ohjaajaksi-opinnäytetyö pyrkii valottamaan pitkään soitonopettajana yhdessä oppilaitoksessa ja saman metodin äärellä toimineen opettajan näkökulmaa niin soitonopettamiseen kuin kasvua opiskelijoiden ja kollegoiden ohjaamiseen.
Opinnäytetyö kertoo Colourstrings-metodin taustaa ja miten se liittyy opettajan taustaan.
Se valottaa metodissa käytettävän materiaalin syntytaustaa ja perustelee, miksi kyseisen materiaalin käyttö ilman kouluttautumista asiaan on sekä oppilaiden että opettajan kannalta epäviisasta.
Metodin ja Colourstrings-materiaalin toimivuutta kartoitettiin oppilaille ja heidän vanhemmilleen tehdyllä kyselyllä. Kyselyn tulokset tukevat opettajan näkemystä niin metodin kuin materiaalin toimivuudesta.
Opinnäytetyön ohjaamisosuus koostui Metropoliassa musiikkipedagogeiksi valmistuville viulisteille ja alttoviulisteille pidetystä luennosta sekä lähes lukuvuoden mittaisen Colourstrings-opintojakson toteuttamisesta kahden opiskelijan kanssa. Ohjaamisopintojakso tarjosi opettajalle hienon mahdollisuuden peilata niin omaa opettajuuttaan kuin pohtia nuoren opiskelijan näkökulmasta opettajan työnkuvaa.
Mestari-kisälli periaatteella toimivalla alalla, kuten musiikki on, tuntuu hyvin luontevalta, että kokenut opettaja jakaa kokemuksiaan ja tietojaan niin opiskelijoille kuin kollegoilleen. Näin erityisesti silloin, kun kokemukset keskittyvät jonkin tietyn metodin tai asian äärelle. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Colourstrings-metodiin ja sivutaan sen ohella kertynyttä kokemusta ryhmäopettamisesta. Nämä molemmat tulevat olemaan jousisoitonopetuksessa tulevaisuuden iskusanoja.
Opinnäytetyö kertoo Colourstrings-metodin taustaa ja miten se liittyy opettajan taustaan.
Se valottaa metodissa käytettävän materiaalin syntytaustaa ja perustelee, miksi kyseisen materiaalin käyttö ilman kouluttautumista asiaan on sekä oppilaiden että opettajan kannalta epäviisasta.
Metodin ja Colourstrings-materiaalin toimivuutta kartoitettiin oppilaille ja heidän vanhemmilleen tehdyllä kyselyllä. Kyselyn tulokset tukevat opettajan näkemystä niin metodin kuin materiaalin toimivuudesta.
Opinnäytetyön ohjaamisosuus koostui Metropoliassa musiikkipedagogeiksi valmistuville viulisteille ja alttoviulisteille pidetystä luennosta sekä lähes lukuvuoden mittaisen Colourstrings-opintojakson toteuttamisesta kahden opiskelijan kanssa. Ohjaamisopintojakso tarjosi opettajalle hienon mahdollisuuden peilata niin omaa opettajuuttaan kuin pohtia nuoren opiskelijan näkökulmasta opettajan työnkuvaa.
Mestari-kisälli periaatteella toimivalla alalla, kuten musiikki on, tuntuu hyvin luontevalta, että kokenut opettaja jakaa kokemuksiaan ja tietojaan niin opiskelijoille kuin kollegoilleen. Näin erityisesti silloin, kun kokemukset keskittyvät jonkin tietyn metodin tai asian äärelle. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Colourstrings-metodiin ja sivutaan sen ohella kertynyttä kokemusta ryhmäopettamisesta. Nämä molemmat tulevat olemaan jousisoitonopetuksessa tulevaisuuden iskusanoja.