Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
”Rakastava ja fiksu ihminen ja se keittää aina hyvät kahvit” : Yhteisöllinen valokuvaprojekti kehitysvammaisten ohjatun asumisen kodissa
Saarinen, Kirsi (2013)
Saarinen, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513087
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kehitysvammaisten aikuisten ohjatun asumisen yksikössä Puistokodissa sen yhteisöllisyyttä ja viihtyisyyttä tukeva valokuvaprojekti. Projektin aikana kerätyn tutkimusaineiston avulla haluttiin lisäksi tuottaa tietoa valokuvatyöskentelyn toimivuudesta ja siihen liittyvistä hyvistä käytännöistä Puistokodin asukkaiden hyvinvoinnin tukemiseksi mahdollisesti myös tulevaisuudessa.
Asukkaat osallistuivat valokuvaprojektin aikana kuuteen ryhmätapaamiseen ja yhteen yksilötapaamiseen. Tapaamisten aikana asukkaat muun muassa keskustelivat kuvia apuna käyttäen itselleen merkityksellisistä asioista, tekivät yhteisen asukaskartan sisältäen kunkin asukkaan ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä, olivat kuvattavina niin yksilöinä kuin ryhmänäkin ja toimivat itse kuvaajina. Projekti huipentui otetuista valokuvista rakennettuun valokuvanäyttelyyn avajaisjuhlineen. Valokuvista koostettiin asukkaille myös yhteinen valokuvakirja. Projektiin osallistuivat kaikki Puistokodin 14 asukasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisältäen käytännöllisen toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin tiedonkeruumenetelminä osallistuvaa havainnointia, teemahaastattelua ja lomakekyselyä. Teemahaastattelua hyödynnettiin asukkaiden palautekeskustelussa ja lomakekyselyä henkilökunnan palautteiden keräämisessä. Tutkimusaineisto purettiin sisällönanalyysin avulla. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä olivat yhteisöllisyys, dialogisuus, empowerment ja voimauttava valokuva menetelmä sekä tutkijan omaa työskentelyä ohjannut sosiaalipedagoginen orientaatio. Näiden käsitteiden sisältämän teorian lisäksi projektin toteutuksessa oli tärkeää huomioida toimeksiantajan tavoitteet ja toiveet valokuvaprojektille, toimeksiantajan tietämys toimintaympäristöstä ja kohderyhmästä sekä Puistokodin yleiset toimintaperiaatteet toimivan ja tavoitteisiin nähden tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden saavuttamiseksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että toteutettu valokuvaprojekti lisäsi Puistokodin asukkaiden yhteisöllisyyttä ja kodin viihtyisyyttä. Vapaaehtoisuuteen perustuva mielekäs yhdessä tekeminen ja kokeminen tuki asukkaiden osallisuutta ja vahvisti siten yhteenkuuluvuuden tunnetta. Asukkaiden saama henkilökohtainen huomio, positiivinen palaute ja hyväksyntä kohottivat asukkaiden itsetuntoa, mikä edesauttaa yhteisöön integroitumista. Tuloksiin perustuen voidaan todeta, että valokuvatyöskentely on toimiva ja tarkoituksenmukainen työkalu Puistokodin asukkaiden hyvinvoinnin tukemiseksi.
Asukkaat osallistuivat valokuvaprojektin aikana kuuteen ryhmätapaamiseen ja yhteen yksilötapaamiseen. Tapaamisten aikana asukkaat muun muassa keskustelivat kuvia apuna käyttäen itselleen merkityksellisistä asioista, tekivät yhteisen asukaskartan sisältäen kunkin asukkaan ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä, olivat kuvattavina niin yksilöinä kuin ryhmänäkin ja toimivat itse kuvaajina. Projekti huipentui otetuista valokuvista rakennettuun valokuvanäyttelyyn avajaisjuhlineen. Valokuvista koostettiin asukkaille myös yhteinen valokuvakirja. Projektiin osallistuivat kaikki Puistokodin 14 asukasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisältäen käytännöllisen toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin tiedonkeruumenetelminä osallistuvaa havainnointia, teemahaastattelua ja lomakekyselyä. Teemahaastattelua hyödynnettiin asukkaiden palautekeskustelussa ja lomakekyselyä henkilökunnan palautteiden keräämisessä. Tutkimusaineisto purettiin sisällönanalyysin avulla. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä olivat yhteisöllisyys, dialogisuus, empowerment ja voimauttava valokuva menetelmä sekä tutkijan omaa työskentelyä ohjannut sosiaalipedagoginen orientaatio. Näiden käsitteiden sisältämän teorian lisäksi projektin toteutuksessa oli tärkeää huomioida toimeksiantajan tavoitteet ja toiveet valokuvaprojektille, toimeksiantajan tietämys toimintaympäristöstä ja kohderyhmästä sekä Puistokodin yleiset toimintaperiaatteet toimivan ja tavoitteisiin nähden tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden saavuttamiseksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että toteutettu valokuvaprojekti lisäsi Puistokodin asukkaiden yhteisöllisyyttä ja kodin viihtyisyyttä. Vapaaehtoisuuteen perustuva mielekäs yhdessä tekeminen ja kokeminen tuki asukkaiden osallisuutta ja vahvisti siten yhteenkuuluvuuden tunnetta. Asukkaiden saama henkilökohtainen huomio, positiivinen palaute ja hyväksyntä kohottivat asukkaiden itsetuntoa, mikä edesauttaa yhteisöön integroitumista. Tuloksiin perustuen voidaan todeta, että valokuvatyöskentely on toimiva ja tarkoituksenmukainen työkalu Puistokodin asukkaiden hyvinvoinnin tukemiseksi.