Messut - Markkinointia ja tunnettuutta tapahtumalla
Muurinen, Niko (2013)
Muurinen, Niko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513187
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle, Pyhäjoen Joki-Kiekko ry:lle, toimiva malli messujen tai muun vastaavan tapahtuman järjestämistä varten. Tavoitteisiin kuuluivat myös Pyhäjoen jäähallin tunnettuuden lisääminen ja varainhankinta toimeksiantajalle. Tässä opinnäytetyössä käsiteltävät messut olivat ensimmäiset laatuaan ja tarkoituksena oli samalla selvittää, kannattaako vastaavaa järjestää myös tulevaisuudessa.
Työn teoriaosassa on kolme eri pääaihetta. Ensimmäisenä käsitellään voittoa tavoittelemattoman eli Non-profit-yhdistyksen tai yhteisön markkinointia, josta siirrytään tapahtumamarkkinointiin. Kolmantena aiheena on itse tapahtuma ja sen järjestäminen, mikä käydään läpi vaihe vaiheelta suunnittelusta toteutukseen. Asian tutkimisessa on hyödynnetty tapahtuman järjestämiseen ja messuihin sekä markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, ja työ on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena, johon kuuluu olennaisena osana myös käytäntö. Tässä tapauksessa se tarkoittaa oman tapahtuman järjestämistä.
Teoriaosuuden jälkeen työssä käsitellään itse tapahtumaa vaihe vaiheelta. Tapahtuman avaamisen jälkeen tulee saadun palautteen raportointi. Palautteen pohjalta analysoidaan myös se, kuinka hyvin tapahtuma on onnistunut ja missä on vielä parantamisen varaa.
Työn teoriaosassa on kolme eri pääaihetta. Ensimmäisenä käsitellään voittoa tavoittelemattoman eli Non-profit-yhdistyksen tai yhteisön markkinointia, josta siirrytään tapahtumamarkkinointiin. Kolmantena aiheena on itse tapahtuma ja sen järjestäminen, mikä käydään läpi vaihe vaiheelta suunnittelusta toteutukseen. Asian tutkimisessa on hyödynnetty tapahtuman järjestämiseen ja messuihin sekä markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, ja työ on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena, johon kuuluu olennaisena osana myös käytäntö. Tässä tapauksessa se tarkoittaa oman tapahtuman järjestämistä.
Teoriaosuuden jälkeen työssä käsitellään itse tapahtumaa vaihe vaiheelta. Tapahtuman avaamisen jälkeen tulee saadun palautteen raportointi. Palautteen pohjalta analysoidaan myös se, kuinka hyvin tapahtuma on onnistunut ja missä on vielä parantamisen varaa.