Markkinointiviestinnän kehittäminen kiinteistönvälitysyrityksessä : Case: KiinteistöTutka/Kuopion kotietsivä Oy LKV
Korhonen, Minna (2013)
Korhonen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointitutkimuksen avulla selvittää markkinointiviestintäkanavien käyttöastetta ja merkitystä myytävien asuntojen markkinoinnissa. Tavoitteena oli suunnitella yritykselle markkinointiviestintämix, jonka pohjana on käytetty määrällisen markkinointitutkimuksen tuloksia ja laadullisen tutkimuksen pohjalta tehtyä yrityksen tilanneanalyysiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi KiinteitöTutka / Kuopion kotietsivä Oy LKV, jonka toiveena oli löytää markkinointiviestinnälleen ja erityisesti kohdemainonnalle juuri oikeat kanavat.
Opinnäytetyö koostuu markkinointiviestinnän teoriasta ja markkinointitutkimuksesta, joka on toteutettu sekä määrällistä että laadullista menetelmää käyttäen. Määrällinen tutkimus on toteutettu puhelinhaas-tatteluilla ja verkkokyselyllä 53:lle case-yrityksen vanhalle asiakkaalle. Kyselylomakkeessa kysyttiin asuntolehtien ja internetportaalien käytöstä asuntoa etsittäessä, sekä kysymyksiä kiinteistönvälittäjän merkityksestä asuntokauppaprosessissa ja asiakastyytyväisyyttä case-yrityksen palveluita kohtaan. Laadullinen tutkimuksen osa toteutettiin haastattelemalla toimeksiantajaa yrityksen tämän hetkisestä markkinointiviestinnän tilasta. Haastattelusta saatu materiaali ja määrällisten tutkimuksen tulokset täydensivät toisiaan yrityksen markkinointiviestintämixiä suunnitellessa.
Tutkimusten tulosten pohjalta saatiin selvitettyä, mitä kohdemainonnan kanavia yrityksen kannattaa jatkossa käyttää. Määrällisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että asuntolehdet ovat edelleen käyttökelpoinen markkinointiviestinnän kanava, vaikka internetillä on suurin rooli myynnissä olevia asuntoja etsittäessä. Yleisesti kiinteistönvälittäjän merkitystä asuntokauppaprosessissa tutkittaessa selvisi, että välittäjän merkitys on tärkeässä osassa, kun kyse on ajan ja vaivan säästämisestä sekä virallisten paperiasioiden hoitamisesta. Välittäjän avulla myytävän asunnon tietojen ja hinnan oikeellisuutta kyseenalaistettiin hieman, joten näiden asioiden huomioiminen palvelussa on kehityskohta yleisesti kiinteistönvälitysalalla. Lisäksi kyselyssä kysyttiin tyytyväisyyttä case-yrityksen palveluita kohtaan. Näiden tulosten perusteella asiakkaat ovat olleet case-yrityksen palveluihin erittäin tyytyväisiä.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia, analyysejä ja teoriaosuutta suunnitellessaan yrityksen markkinointiviestintää. Lisäksi ne auttavat yrittäjää ja henkilöstöä tiedostamaan mitä markkinointiviestintä käytännössä heidän yrityksessään tarkoittaa.
Opinnäytetyö koostuu markkinointiviestinnän teoriasta ja markkinointitutkimuksesta, joka on toteutettu sekä määrällistä että laadullista menetelmää käyttäen. Määrällinen tutkimus on toteutettu puhelinhaas-tatteluilla ja verkkokyselyllä 53:lle case-yrityksen vanhalle asiakkaalle. Kyselylomakkeessa kysyttiin asuntolehtien ja internetportaalien käytöstä asuntoa etsittäessä, sekä kysymyksiä kiinteistönvälittäjän merkityksestä asuntokauppaprosessissa ja asiakastyytyväisyyttä case-yrityksen palveluita kohtaan. Laadullinen tutkimuksen osa toteutettiin haastattelemalla toimeksiantajaa yrityksen tämän hetkisestä markkinointiviestinnän tilasta. Haastattelusta saatu materiaali ja määrällisten tutkimuksen tulokset täydensivät toisiaan yrityksen markkinointiviestintämixiä suunnitellessa.
Tutkimusten tulosten pohjalta saatiin selvitettyä, mitä kohdemainonnan kanavia yrityksen kannattaa jatkossa käyttää. Määrällisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että asuntolehdet ovat edelleen käyttökelpoinen markkinointiviestinnän kanava, vaikka internetillä on suurin rooli myynnissä olevia asuntoja etsittäessä. Yleisesti kiinteistönvälittäjän merkitystä asuntokauppaprosessissa tutkittaessa selvisi, että välittäjän merkitys on tärkeässä osassa, kun kyse on ajan ja vaivan säästämisestä sekä virallisten paperiasioiden hoitamisesta. Välittäjän avulla myytävän asunnon tietojen ja hinnan oikeellisuutta kyseenalaistettiin hieman, joten näiden asioiden huomioiminen palvelussa on kehityskohta yleisesti kiinteistönvälitysalalla. Lisäksi kyselyssä kysyttiin tyytyväisyyttä case-yrityksen palveluita kohtaan. Näiden tulosten perusteella asiakkaat ovat olleet case-yrityksen palveluihin erittäin tyytyväisiä.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia, analyysejä ja teoriaosuutta suunnitellessaan yrityksen markkinointiviestintää. Lisäksi ne auttavat yrittäjää ja henkilöstöä tiedostamaan mitä markkinointiviestintä käytännössä heidän yrityksessään tarkoittaa.