Draama ja oppiminen työpajaympäristössä
Riihijärvi, Kirsi (2013)
Riihijärvi, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412776
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työpajalla tapahtuvaa oppimista. Työ on työelämälähtöinen ja se pohjaa työhöni Pajaston Taidepajan työvalmentajana. Opinnäytetyössä pyritään selventämään, millaisia taitoja voi kehittää työpajan teatterikurssilla. Casena toimii Pajaston teatterikurssi syksyltä 2012. Opinnäytetyön avulla olen halunnut kehittää ammatillista ja teoreettista viitekehystä, jossa toimin. Tästä opinnäytetyöstä syntynyt tietotaito viedään konkretiaan työpaikallani, ja se toimii näin osana Pajaston kehittämissuunnitelmaa. Teoriakirjallisuuden lisäksi opinnäytetyön lähdemateriaalina käytetään kurssiin osallistuneiden palautteita sekä omaa prosessointiani.
Ensimmäisessä luvussa käsitellään nuorisotyöttömyyttä ja nuorten työpajatoimintaa. Seuraavaksi kuvaillaan oppimisen teoriaa yleisellä tasolla ja pyritään vastaamaan, mitä oppiminen tarkoittaa työpajaympäristössä. Sellaisia oppimisen tapoja ja käytäntöjä käydään läpi, jotka tukevat oppimista työpajaympäristössä. Tämän jälkeen avataan draamaa ja sen käyttöä työpajalla. Opinnäytetyö avaa draaman käsitteitä ja kuvaa Pajaston teatteri- ja draamakurssin prosessin. Tämän kautta työssä pohditaan, mitä draaman avulla voi oppia ja voivatko nämä taidot olla hyödyksi kiristyvillä työmarkkinoilla.
Ensimmäisessä luvussa käsitellään nuorisotyöttömyyttä ja nuorten työpajatoimintaa. Seuraavaksi kuvaillaan oppimisen teoriaa yleisellä tasolla ja pyritään vastaamaan, mitä oppiminen tarkoittaa työpajaympäristössä. Sellaisia oppimisen tapoja ja käytäntöjä käydään läpi, jotka tukevat oppimista työpajaympäristössä. Tämän jälkeen avataan draamaa ja sen käyttöä työpajalla. Opinnäytetyö avaa draaman käsitteitä ja kuvaa Pajaston teatteri- ja draamakurssin prosessin. Tämän kautta työssä pohditaan, mitä draaman avulla voi oppia ja voivatko nämä taidot olla hyödyksi kiristyvillä työmarkkinoilla.