Kiinteistönvälitysliikkeen markkinointiviestinnän tarkastelua, case: Vammalan OP-Kiinteistökeskus Oy
Rantala, Nelli (2013)
Rantala, Nelli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011792
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkasteli yrityksen markkinointiviestintää. Työn toimeksiantaja oli kiinteistönvälitysliike Vammalan OP-Kiinteistökeskus Oy. Tarkoitus oli selvittää markkinointiviestinnän toimivuutta asiakkaiden näkökulmasta ja yrityksen onnistumista palvelujen tuottamisessa. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen asiakkaille teetetyllä kyselyllä. Kummallekin asiakasryhmälle, myyjille ja ostajille, toteutettiin erilliset kyselyt. Näin tuloksia voitiin tarkastella kahdesta eri näkökulmasta.
Teoriaosassa käsiteltiin yleisesti yritysten viestintää ja markkinointiviestintää. Lisäksi tarkasteltiin erityisesti asiantuntijapalveluyrityksen markkinointiviestintää. Myös kiinteistönvälitysliikkeen viestintää käsiteltiin. Empiirisessä osassa tutkimustulokset purettiin kuvioihin, joista nähtiin vastausten prosentuaaliset osuudet. Viimeisessä osassa tehtiin johtopäätökset ja yhteenveto saaduista tutkimustuloksista.
Tutkimustuloksista havaittiin että tärkeät kanavat asiakkaiden tavoittamiseksi ovat lehti ja Internet. Tutkimuksen perusteella ei toista kanavaa voitu tällä hetkellä pitää toista tärkeämpänä.
Asiakastyytyväisyyteen liittyvät tutkimustulokset olivat yrityksen kannalta positiivisia. Asiakkaat näyttäisivät olleen tyytyväisiä sen toimintaan, mutta toki parannettavaakin on. Myyjien ja ostajien mielipiteet näyttäisivät tutkimuksen mukaan olevan melko samanlaisia, mutta myös eroavaisuutta löytyi.
Tutkimuksen myötä toimeksiantaja sai arvokasta tietoa asiakkailtaan ja palautetta toiminnastaan. Niiden pohjalta toimintaa voidaan kehittää entistä enemmän asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Yrityksen toiminnan kannalta oli myös oleellista saada näkökulma sekä myyjiltä että ostajilta. Ilman myyjiä ei yrityksellä ole ostajiakaan ja ilman ostajia ei tehdä tulosta.
Teoriaosassa käsiteltiin yleisesti yritysten viestintää ja markkinointiviestintää. Lisäksi tarkasteltiin erityisesti asiantuntijapalveluyrityksen markkinointiviestintää. Myös kiinteistönvälitysliikkeen viestintää käsiteltiin. Empiirisessä osassa tutkimustulokset purettiin kuvioihin, joista nähtiin vastausten prosentuaaliset osuudet. Viimeisessä osassa tehtiin johtopäätökset ja yhteenveto saaduista tutkimustuloksista.
Tutkimustuloksista havaittiin että tärkeät kanavat asiakkaiden tavoittamiseksi ovat lehti ja Internet. Tutkimuksen perusteella ei toista kanavaa voitu tällä hetkellä pitää toista tärkeämpänä.
Asiakastyytyväisyyteen liittyvät tutkimustulokset olivat yrityksen kannalta positiivisia. Asiakkaat näyttäisivät olleen tyytyväisiä sen toimintaan, mutta toki parannettavaakin on. Myyjien ja ostajien mielipiteet näyttäisivät tutkimuksen mukaan olevan melko samanlaisia, mutta myös eroavaisuutta löytyi.
Tutkimuksen myötä toimeksiantaja sai arvokasta tietoa asiakkailtaan ja palautetta toiminnastaan. Niiden pohjalta toimintaa voidaan kehittää entistä enemmän asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Yrityksen toiminnan kannalta oli myös oleellista saada näkökulma sekä myyjiltä että ostajilta. Ilman myyjiä ei yrityksellä ole ostajiakaan ja ilman ostajia ei tehdä tulosta.