Onnistunut henkilöstöraportti, Case Nakkilan kunta
Saarinen, Tanja (2013)
Saarinen, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi toimeksiantajan tarpeesta luoda käyttöönsä toimiva henkilöstöraportti. Toimeksiantajana työlle toimii Nakkilan kunta. Henkilöstöraportin tuottamisen ohella opinnäytetyössä selvitettiin mitä kuuluu henkilöstöraportointiin sekä valmistuneen henkilöstöraportin tunnuslukuihin.
Nakkilan kunta sijaitsee Länsi-Suomen läänissä Satakunnan maakunnassa Kokemäen joen varrella. Kunnan asukasluku lähentelee 6000 asukasta. Työntekijöitä kunnan palveluksessa on noin 300. Nakkilan kunnassa on runsaasti erityyppisiä teollisuuden ja palvelualan yrittäjiä. Kunnassa toimii myös Satakunnan käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin henkilöstöraportointia kahdesta eri näkökulmasta, yksityisen ja julkisen sektorin. Niin yksityisen kuin julkisen sektorin tärkein tavoite henkilöstöraportoinnissa on tuoda julki sen henkilöstövoimavaroja ja -kustannuksia. Henkilöstöraportointi sopii kummankin sektorin kehittämiseksi.
Empiriaosuudessa toteutettu kunnan henkilöstöraportti sai alkunsa kunnan kanslistin raporttihahmotelmasta, joka oli mukailtu Kunnallisen työmarkkinalaitoksen tekemästä Kunta-alan henkilöstöraporttisuosituksesta vuodelta 2003. Raporttihahmotelmaa laajennettiin ja ehdotetuista tunnusluvuista päätettiin lähteä rakentamaan toimivaa henkilöstöraporttia.
Henkilöstöraportin tunnusluvut kerättiin kunnan tietokannoista ja kortistoista vuosilta 2010-2011. Tunnusluvuista tehtiin taulukko-ohjelman avulla raportissa tarvittavia taulukoita ja kaavioita. Raportissa taulukoiden ja kaavioiden lisäksi kerrottiin tunnusluvuista sanallisesti. Keva:lta kunta sai käyttöönsä myös eläkkeisiin liittyviä tilastoja. Tunnuslukujen suunnittelussa tulisi jatkossa enemmän keskittyä siihen, että ne ovat helposti poimittavissa kunnan järjestelmistä.
Toteutettu henkilöstöraportti on suunnitellun mukainen. Vertailtavuus toteutuneiden vuosien osalta lisääntyy, kun tilastoitavia tunnuslukuja kertyy. Raporttia voidaan käyttää tällaisenaan tai sitä voidaan jatkossa muokata sen mukaisesti, mitä tunnuslukuja halutaan seurata ja mitä jättää pois seurannasta. Jatkotyönä henkilöstöraporttiin olisi syytä tehdä myös tulosten arviointia.
Nakkilan kunta sijaitsee Länsi-Suomen läänissä Satakunnan maakunnassa Kokemäen joen varrella. Kunnan asukasluku lähentelee 6000 asukasta. Työntekijöitä kunnan palveluksessa on noin 300. Nakkilan kunnassa on runsaasti erityyppisiä teollisuuden ja palvelualan yrittäjiä. Kunnassa toimii myös Satakunnan käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin henkilöstöraportointia kahdesta eri näkökulmasta, yksityisen ja julkisen sektorin. Niin yksityisen kuin julkisen sektorin tärkein tavoite henkilöstöraportoinnissa on tuoda julki sen henkilöstövoimavaroja ja -kustannuksia. Henkilöstöraportointi sopii kummankin sektorin kehittämiseksi.
Empiriaosuudessa toteutettu kunnan henkilöstöraportti sai alkunsa kunnan kanslistin raporttihahmotelmasta, joka oli mukailtu Kunnallisen työmarkkinalaitoksen tekemästä Kunta-alan henkilöstöraporttisuosituksesta vuodelta 2003. Raporttihahmotelmaa laajennettiin ja ehdotetuista tunnusluvuista päätettiin lähteä rakentamaan toimivaa henkilöstöraporttia.
Henkilöstöraportin tunnusluvut kerättiin kunnan tietokannoista ja kortistoista vuosilta 2010-2011. Tunnusluvuista tehtiin taulukko-ohjelman avulla raportissa tarvittavia taulukoita ja kaavioita. Raportissa taulukoiden ja kaavioiden lisäksi kerrottiin tunnusluvuista sanallisesti. Keva:lta kunta sai käyttöönsä myös eläkkeisiin liittyviä tilastoja. Tunnuslukujen suunnittelussa tulisi jatkossa enemmän keskittyä siihen, että ne ovat helposti poimittavissa kunnan järjestelmistä.
Toteutettu henkilöstöraportti on suunnitellun mukainen. Vertailtavuus toteutuneiden vuosien osalta lisääntyy, kun tilastoitavia tunnuslukuja kertyy. Raporttia voidaan käyttää tällaisenaan tai sitä voidaan jatkossa muokata sen mukaisesti, mitä tunnuslukuja halutaan seurata ja mitä jättää pois seurannasta. Jatkotyönä henkilöstöraporttiin olisi syytä tehdä myös tulosten arviointia.