Lasten valikoituminen musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetukseen
Korhonen, Nelli (2013)
Korhonen, Nelli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513175
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, millaiset seikat vaikuttavat lasten ja nuorten valikoitumiseen musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajaan oppimäärään ja mitkä syyt johtavat siihen, että lapsi alkaa opiskella musiikkia musiikkioppilaitoksessa. Tarkastelin tutkimuksessani suomalaista musiikkioppilaitostoimintaa, musikaalisuutta ja sen testausta, musiikin vaikutusta lapsen kehitykseen sekä sitä, millaisia mahdollisuuksia Suomessa on musiikin harrastamiseen. Tutkimukseni kohdistui Pirkanmaan musiikkiopistoon, joten keskityin työssäni kyseiseen oppilaitokseen.
Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen kyselylomaketutkimusta sekä teemahaastattelua. Kyselylomaketutkimuksen kohderyhmänä oli vuonna 2012 Pirkanmaan musiikkiopiston taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetuksen aloittaneet lapset. Asiantuntijannäkökulman sain työhöni haastattelemalla Pirkanmaan musiikkiopiston apulaisrehtoria. Tutkimuksen myötä sain selville seikkoja, jotka ovat vaikuttaneet vuonna 2012 lasten ja nuorten valikoitumiseen Pirkanmaan musiikkiopistoon. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisesti.
Näyttää siltä, että tutkimukseeni osallistuneiden keskuudessa musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajaan oppimäärään valikoitumiseen vaikuttavat eniten pääsykokeissa menestyminen sekä vanhempien tausta. Musiikkioppilaitoksen toiminnan ja pääsykokeiden kehittämisessä tulisi jatkossa ottaa huomioon musikaalisuuden kaikki ominaisuudet niin, etteivät pääsykokeissa käytettävät testaustavat rajoittuisi vain musiikillisen muistin sekä soittamisen ja laulamisen osaamisen mittaamiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen kyselylomaketutkimusta sekä teemahaastattelua. Kyselylomaketutkimuksen kohderyhmänä oli vuonna 2012 Pirkanmaan musiikkiopiston taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetuksen aloittaneet lapset. Asiantuntijannäkökulman sain työhöni haastattelemalla Pirkanmaan musiikkiopiston apulaisrehtoria. Tutkimuksen myötä sain selville seikkoja, jotka ovat vaikuttaneet vuonna 2012 lasten ja nuorten valikoitumiseen Pirkanmaan musiikkiopistoon. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisesti.
Näyttää siltä, että tutkimukseeni osallistuneiden keskuudessa musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajaan oppimäärään valikoitumiseen vaikuttavat eniten pääsykokeissa menestyminen sekä vanhempien tausta. Musiikkioppilaitoksen toiminnan ja pääsykokeiden kehittämisessä tulisi jatkossa ottaa huomioon musikaalisuuden kaikki ominaisuudet niin, etteivät pääsykokeissa käytettävät testaustavat rajoittuisi vain musiikillisen muistin sekä soittamisen ja laulamisen osaamisen mittaamiseen.