Mitkä ovat johdon assistenttien ympäristöosaamisen tarpeet?
Mustonen, Helena (2013)
Mustonen, Helena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112151
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun johdon assistentti- ja toimittajakoulutus (ASTO) –yksikölle.
Työn tavoitteena oli tutkia johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmasta valmis-tuvien ympäristöosaamisen tarpeita. Tarkoituksena on selvittää mitä osaamista johdon assistenteilta odotetaan ympäristöosaamiselta ja mitkä ovat työnantajien odotukset nyt ja tulevaisuudessa, sekä miten tämä huomioitaisiin opetuksessa. Esille nousi myös tule-vaisuuden näkymiä ympäristöosaamisesta ja miten koulutus vastaisi tähän haasteeseen.
Aihe on hyvin ajankohtainen mm. maailmanlaajuisen tiukentuneen taloustilanteen ta-kia. Tiukentuneet säästöt mm. energia- kuin materiaalihankinnoissa kuormittavat yri-tyksiä. Yritysten on pakko ottaa käyttöönsä ekologisemmat vaihtoehdot. Tämä puoles-taan heijastuu työntekijöiden osaamistarpeisiin hyödyntää käytettävissä olevat energia-ystävällisemmät menetelmät kaikissa toiminnoissaan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Kyselyn tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin jo valmistuneet johdon assistentit ja kysely toteutettiin Webropol–ohjelman avulla. Ky-sely suunnattiin myös kahdelle erilliselle ympäristöasiantuntijalle. Tutkimusta varten haastateltiin myös kahta muuta asiantuntijaa ympäristöosaamisesta. Haastattelun lisäksi tehtiin myös havainnointia, mikä antoi hyvän taustatuen koko työlle.
Tutkimustuloksista selvisi, että yritysten käytäntömallit vaihtelevat ympäristöosaamisen suhteen. Samoin selvisi, että kyselyyn vastanneet assistentit ovat valveutuneita ja kiin-nostuneita ympäristöasioista huolehtien itse ympäristöosaamisesta työpaikoillaan. Tut-kimuksesta kävi ilmi myös se tosiasia, että kyselyyn vastanneet eivät olleet saaneet juuri mitään koulutusta, vaan he olivat joko itse kouluttautuneet tahoillaan tai työnantaja itse oli heidät kouluttanut.
Työn tavoitteena oli tutkia johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmasta valmis-tuvien ympäristöosaamisen tarpeita. Tarkoituksena on selvittää mitä osaamista johdon assistenteilta odotetaan ympäristöosaamiselta ja mitkä ovat työnantajien odotukset nyt ja tulevaisuudessa, sekä miten tämä huomioitaisiin opetuksessa. Esille nousi myös tule-vaisuuden näkymiä ympäristöosaamisesta ja miten koulutus vastaisi tähän haasteeseen.
Aihe on hyvin ajankohtainen mm. maailmanlaajuisen tiukentuneen taloustilanteen ta-kia. Tiukentuneet säästöt mm. energia- kuin materiaalihankinnoissa kuormittavat yri-tyksiä. Yritysten on pakko ottaa käyttöönsä ekologisemmat vaihtoehdot. Tämä puoles-taan heijastuu työntekijöiden osaamistarpeisiin hyödyntää käytettävissä olevat energia-ystävällisemmät menetelmät kaikissa toiminnoissaan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Kyselyn tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin jo valmistuneet johdon assistentit ja kysely toteutettiin Webropol–ohjelman avulla. Ky-sely suunnattiin myös kahdelle erilliselle ympäristöasiantuntijalle. Tutkimusta varten haastateltiin myös kahta muuta asiantuntijaa ympäristöosaamisesta. Haastattelun lisäksi tehtiin myös havainnointia, mikä antoi hyvän taustatuen koko työlle.
Tutkimustuloksista selvisi, että yritysten käytäntömallit vaihtelevat ympäristöosaamisen suhteen. Samoin selvisi, että kyselyyn vastanneet assistentit ovat valveutuneita ja kiin-nostuneita ympäristöasioista huolehtien itse ympäristöosaamisesta työpaikoillaan. Tut-kimuksesta kävi ilmi myös se tosiasia, että kyselyyn vastanneet eivät olleet saaneet juuri mitään koulutusta, vaan he olivat joko itse kouluttautuneet tahoillaan tai työnantaja itse oli heidät kouluttanut.