"MITEN OIS?" : Opiskelijoiden kokemuksia OIS-oppimisesta
Säisä, Marjo-Riitta; Martikainen, Marko (2013)
Säisä, Marjo-Riitta
Martikainen, Marko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613372
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suunnattiin Savonia-ammattikorkeakoulun OIS-pilottiin kuuluvaan monimuotoisesti opiskelevaan opiskelijaryhmään. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävistä ja haittaavista tekijöistä OIS-oppimisprosessissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin kirjoitelmien muodossa. OIS-ryhmää ohjeistettiin kirjoittamaan tuotos, jossa he käsittelevät annettuja teemoja omin sanoin. Teemat olivat oppimisympäristö, työelämäyhteistyö, koulutus, tiimityöskentely, teorian ja käytännön integroituminen ja kehitystoiminta. Aineiston määrä teema-alueittain vaihteli. Tutkimuksen kohdejoukkoon kuului 17 opiskelijaa ja heistä 16 tuotti aineistoa tutkimuksellemme. Tutkimuksen aineiston vastausprosentiksi muodostui 94 %. Aineiston keräämiseen kohdejoukolta saatiin käyttää yksi oppitunti.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opiskelijoiden kokemukset pilottiryhmästä ovat olleet positiivisia. Johtopäätöksenä voi ajatella, että uuden luominen on ollut haasteellista. Epätietoisuutta on ollut ilmassa niin opettajien kuin opiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön aineistosta käy ilmi myös sellaisia haasteita, joita kohtaavat myös muut monimuotoisesti opiskelevat esimerkiksi uuden oppimismallin sisäistäminen. Uuden oppimismallin, ekspansiivisen oppimisen sisäistäminen on haasteellista varsinkin behavioristisen oppimismallin opiskelijalle. Tärkeää on sisäistää itseohjautuva opiskelu ja itsensä kehittäminen.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opiskelijoiden kokemukset pilottiryhmästä ovat olleet positiivisia. Johtopäätöksenä voi ajatella, että uuden luominen on ollut haasteellista. Epätietoisuutta on ollut ilmassa niin opettajien kuin opiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön aineistosta käy ilmi myös sellaisia haasteita, joita kohtaavat myös muut monimuotoisesti opiskelevat esimerkiksi uuden oppimismallin sisäistäminen. Uuden oppimismallin, ekspansiivisen oppimisen sisäistäminen on haasteellista varsinkin behavioristisen oppimismallin opiskelijalle. Tärkeää on sisäistää itseohjautuva opiskelu ja itsensä kehittäminen.