Saimaa Adventures -ohjelmapalveluyrityksen tunnettuus ja mielikuva
Kärkkäinen, Jaana (2013)
Kärkkäinen, Jaana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189399
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Saimaa Adventures –ohjelmapalveluyrityksen toimeksiannosta. Saimaa Adventures Ky on imatralainen yritys, jolla on toimipisteet Imatran Kylpylän ja Rauhassa sijaitsevan Holiday Club Saimaa – kylpylähotellin yhteydessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ohjelmapalveluyritykseen kohdistuvia mielikuvia ja yrityksen tunnettuutta. Lisäksi haluttiin saada selville, millä tavoin ja miten usein yritykset haluaisivat ohjelmapalveluyrittäjiltä saada markkinointiviestintää. Tutkimus rajattiin koskemaan jo olemassa olevia ja potentiaalisia uusia yritysasiakkaita. Tutkimuksen kohteeksi valittiin eteläkarjalaisia, eteläsavolaisia ja kymenlaaksolaisia yrityksiä, jotka sijaitsevat noin 200 kilometrin säteellä toimeksiantajasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Yrityksien edustajille lähetettiin sähköpostitse linkki nettikyselyyn. Kyselyssä käytettiin Webropol – tiedonkeruu- ja analysointiohjelmaa. Kysely oli avoinna kahden viikon ajan huhtikuussa 2013. Kysely lähetettiin 252 sähköpostiosoitteeseen. Vastauksia saatiin 54 kappaletta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua: ominaispiirteitä, palvelun arvoa, markkinointia, ohjelmapalvelua ja ohjelmapalvelujen markkinointia. Toisena asiakokonaisuutena oli elämyksellisyys: elämystuote, elämystalous ja elämyskolmiomalli. Kolmantena teoriaosuuden osana oli yrityskuva ja siihen liittyvät käsitteet: imago, mielikuva, brandi, maine ja tunnettuus.
Tutkimus oli toimeksiantajalle hyödyllinen. Vastauksista selvisi, että asiakkaat arvostavat laadukkaita, monipuolisia ja yksilöllisiä palveluja. Vastaajat olivat kiinnostuneimpia yksilöllisesti räätälöityjen virkistyspäivien järjestämisestä henkilökunnalleen. Markkinointiviestintää vastaajat halusivat saada joko sähköpostitse tai sähköisinä uutiskirjeinä pari kertaa vuodessa. Saimaa Adventures tunnettiin hyvin nimeltä, mutta Hossukan Helmen – kokous- ja saunapalveluja ei vielä tunnettu.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Yrityksien edustajille lähetettiin sähköpostitse linkki nettikyselyyn. Kyselyssä käytettiin Webropol – tiedonkeruu- ja analysointiohjelmaa. Kysely oli avoinna kahden viikon ajan huhtikuussa 2013. Kysely lähetettiin 252 sähköpostiosoitteeseen. Vastauksia saatiin 54 kappaletta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua: ominaispiirteitä, palvelun arvoa, markkinointia, ohjelmapalvelua ja ohjelmapalvelujen markkinointia. Toisena asiakokonaisuutena oli elämyksellisyys: elämystuote, elämystalous ja elämyskolmiomalli. Kolmantena teoriaosuuden osana oli yrityskuva ja siihen liittyvät käsitteet: imago, mielikuva, brandi, maine ja tunnettuus.
Tutkimus oli toimeksiantajalle hyödyllinen. Vastauksista selvisi, että asiakkaat arvostavat laadukkaita, monipuolisia ja yksilöllisiä palveluja. Vastaajat olivat kiinnostuneimpia yksilöllisesti räätälöityjen virkistyspäivien järjestämisestä henkilökunnalleen. Markkinointiviestintää vastaajat halusivat saada joko sähköpostitse tai sähköisinä uutiskirjeinä pari kertaa vuodessa. Saimaa Adventures tunnettiin hyvin nimeltä, mutta Hossukan Helmen – kokous- ja saunapalveluja ei vielä tunnettu.