Tuotannon simulointi Visual Components 3DCreate-ohjelmalla
Korhonen, Mikko (2013)
Korhonen, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711131
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyöraportti käsittelee tuotannon simulointia Visual Components 3DCreate-ohjelmalla ja se on kirjoitettu todellisen asiakkaalle tehdyn simulointiprojektin rinnalla. Projektissa simuloinnin tarkoitus oli löytää keinoja tuotannon nopeuttamiseksi kokeilemalla eri simulaatiomalleja. Raportti ei kuitenkaan keskity itse projektiin vaan on sen sivutuote ja se tutkii simulaation rakentamisen menetelmiä simulointiohjelmassa.
Koska 3DCreate simulointiohjelman monipuolinen käyttö edellyttää hyvin paljon ohjelmointia, raportti on kirjoitettu isolta osin ohjelmoinnin näkökulmasta. Ohjelmointikielenä käytetään Pythonia, joka on ohjelmistokehityksen kannalta tehokas kieli.
Raportti ei keskity varsinaiseen 3DCreaten käyttöliittymään, vaan se sisältää lähinnä simulaatiossa käytettävien komponenttien ominaisuuksia ja niiden hallintaa. Raportti käy lyhyesti läpi 3DCreaten yleisiä ominaisuuksia ja syventyy ohjelmoinnin näkökulmasta sellaisiin ominaisuuksiin, joiden yleiskuvaus on esitetty raportissa.
Raportissa on pyritty ottamaan huomioon todellisen tuotannon simulointia esittelemällä menetelmiä, joiden avulla todellisia tuotantotietoja voidaan liittää simulaatioon ja selittämällä, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon ohjelmoinnin näkökulmasta. Raportti sisältää esimerkkejä siitä, miten simulaatiossa generoitavaa kappalevirtaa voidaan hallita ja identifioida.
Koska 3DCreate simulointiohjelman monipuolinen käyttö edellyttää hyvin paljon ohjelmointia, raportti on kirjoitettu isolta osin ohjelmoinnin näkökulmasta. Ohjelmointikielenä käytetään Pythonia, joka on ohjelmistokehityksen kannalta tehokas kieli.
Raportti ei keskity varsinaiseen 3DCreaten käyttöliittymään, vaan se sisältää lähinnä simulaatiossa käytettävien komponenttien ominaisuuksia ja niiden hallintaa. Raportti käy lyhyesti läpi 3DCreaten yleisiä ominaisuuksia ja syventyy ohjelmoinnin näkökulmasta sellaisiin ominaisuuksiin, joiden yleiskuvaus on esitetty raportissa.
Raportissa on pyritty ottamaan huomioon todellisen tuotannon simulointia esittelemällä menetelmiä, joiden avulla todellisia tuotantotietoja voidaan liittää simulaatioon ja selittämällä, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon ohjelmoinnin näkökulmasta. Raportti sisältää esimerkkejä siitä, miten simulaatiossa generoitavaa kappalevirtaa voidaan hallita ja identifioida.