Ravintolan lanseerausmarkkinointi
Siltanen, Tuukka (2013)
Siltanen, Tuukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713506
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerättiin ideoita ja ajatuksia mahdollisilta asiakkailta ja ravintola-alan ammattilaisilta uuden ravintolan lanseerauksen onnistuneeseen toteuttamiseen. Työn toimeksiantaja on Suomen sisävesiliikenteen suurimpia varustamoita.
Työssä käsitellään lanseerausprosessin vaiheista suunnittelua, lähtökohtien analysointia, sidosryhmien tarkentamista, ajoitusta, tavoitteiden asettamista, markkinointiviestinnän suunnittelua, lanseerauksen arviointia ja seurantaa. Yrityksen lanseerausprosessi aloitetaan, kun tuotekehityksen tuloksena syntyy markkinakelpoinen testattu tuote, ja varsinainen lanseeraus aloitetaan tuotteen lanseeraussuunnittelun jälkeen. Menestyvän liiketoiminnan kannalta lanseerauksen on oltava jatkuva toimenpide. Näin yritystoimintaa voidaan kehittää jatkuvasti ja kilpailykyky säilytetään markkinatilanteen edellyttämällä tasolla.
Haastattelututkimus antaa kuvan siitä, miten ravintolan lanseerauskampanja kannattaa ajoittaa ja mitä markkinointikeinoja ravintolan tulee hyödyntää kampanjaa toteutettaessa. Tukimuksesta käy myös ilmi, miten ravintolasta luodaan mielikuva ennen ravintolan avajaisia. Mielikuvilla saavutetaan sellainen tunnettuuden taso, että asiakkaat huomioivat ravintolan tehdessään ravintolavalintoja.
Tutkimustuloksista tulee esille, että uusi ravintola kannattaa tuoda mahdollisille asiakkaille esille aikaisintaan kahta, mutta viimeistään yhtä kuukautta ennen varsinaisia avajaisia. Internetin monipuolinen hyödyntäminen vahvistaa liiketoimintaa. Kun ravintola tuodaan julkisuuteen, ravintolalla pitää olla valmiit siistit ja informatiiviset verkkosivut, jotka tukevat ravintolan sisustuksen teemaa ja värimaailmaa.
Työssä käsitellään lanseerausprosessin vaiheista suunnittelua, lähtökohtien analysointia, sidosryhmien tarkentamista, ajoitusta, tavoitteiden asettamista, markkinointiviestinnän suunnittelua, lanseerauksen arviointia ja seurantaa. Yrityksen lanseerausprosessi aloitetaan, kun tuotekehityksen tuloksena syntyy markkinakelpoinen testattu tuote, ja varsinainen lanseeraus aloitetaan tuotteen lanseeraussuunnittelun jälkeen. Menestyvän liiketoiminnan kannalta lanseerauksen on oltava jatkuva toimenpide. Näin yritystoimintaa voidaan kehittää jatkuvasti ja kilpailykyky säilytetään markkinatilanteen edellyttämällä tasolla.
Haastattelututkimus antaa kuvan siitä, miten ravintolan lanseerauskampanja kannattaa ajoittaa ja mitä markkinointikeinoja ravintolan tulee hyödyntää kampanjaa toteutettaessa. Tukimuksesta käy myös ilmi, miten ravintolasta luodaan mielikuva ennen ravintolan avajaisia. Mielikuvilla saavutetaan sellainen tunnettuuden taso, että asiakkaat huomioivat ravintolan tehdessään ravintolavalintoja.
Tutkimustuloksista tulee esille, että uusi ravintola kannattaa tuoda mahdollisille asiakkaille esille aikaisintaan kahta, mutta viimeistään yhtä kuukautta ennen varsinaisia avajaisia. Internetin monipuolinen hyödyntäminen vahvistaa liiketoimintaa. Kun ravintola tuodaan julkisuuteen, ravintolalla pitää olla valmiit siistit ja informatiiviset verkkosivut, jotka tukevat ravintolan sisustuksen teemaa ja värimaailmaa.