Kuluttajan olutvalinnat ja pienpanimo-oluiden mahdollisuudet olutravintolassa
Järvinen, Topi (2013)
Järvinen, Topi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713424
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä olutravintolassa sekä perehtyä suomalaisiin pienpanimo-oluisiin ja niiden mahdollisuuksiin ravintolakäytössä. Työn toimeksiantajana toimii Kymen Seudun Osuuskaupan hallinnoima olutravintola Irish Pub Old Tom.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään olueen, suomalaisiin pienpanimoihin, olutravintolaan sekä ostokäyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Toimeksiantajaravintolassa suoritetun asiakaskyselyn suoritin toukokuun alussa 2013. Tutkimukseen osallistui 100 Irish Pub Old Tomin asiakasta.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että suurin asiakkaiden olutvalintaan vaikuttava tekijä on oluen laatu ja laadusta ollaan myös valmiita maksamaan. Tutkimuksen mukaan pienpanimo-oluet mielletään yleisesti laadukkaiksi ja ne kasvattavat asiakkaiden ostohalua. Tulosten perusteella pienpanimo-oluille on selvästi kysyntää.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään olueen, suomalaisiin pienpanimoihin, olutravintolaan sekä ostokäyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Toimeksiantajaravintolassa suoritetun asiakaskyselyn suoritin toukokuun alussa 2013. Tutkimukseen osallistui 100 Irish Pub Old Tomin asiakasta.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että suurin asiakkaiden olutvalintaan vaikuttava tekijä on oluen laatu ja laadusta ollaan myös valmiita maksamaan. Tutkimuksen mukaan pienpanimo-oluet mielletään yleisesti laadukkaiksi ja ne kasvattavat asiakkaiden ostohalua. Tulosten perusteella pienpanimo-oluille on selvästi kysyntää.