BRAND IDENTITY AND ASSOCIATION STUDY : Case: Rollsteel Machine Oy
Niininen, Pasi (2013)
Niininen, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013620
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on brändääminen, brändi-identiteetti jaa brändiassosiaatiot. Toimeksiantajana oli Rollsteel Machine Oy, Kuopiossa toimiva teollisuuskoneita valmistava yritys. Työn tutkimusongelmana oli tutkia ja selkeyttää Rollsteelin brändi-identiteettiä sekä sen asiakkaiden tällä hetkellä pitämiä brändiassosiaatioita.
Kun yritys, palvelu tai tuote brändätään, tavoitteena on luoda etuja ja lisäarvoa sekä asiakkaalle että yritykselle. Eräs brändien suurimmista vahvuuksista on se, että ne pystyvät tehokkaasti ja yksinkertaisesti viestimään monimutkaisia ideoita ja käsitteitä. Tämä viestintä johtaa tiettyjen odottamusten luontiin yritystä kohtaan ja mikäli ne pystytään täyttämään, kuluttajien luottamus ja uskollisuus brändiä kohtaan kasvaa.
Brändi-identiteetti ajaa brändi-imagoa ja -assosiaatioita. Se perustuu muunmuassa yrityksen arvoihin, kilpailuetuihin ja strategisiin liiketavoitteisiin. Brändi-identiteetin vastapuolella on brändi-imago ja -assosiaatiot, jotka koostuvat kuluttajien mielissä muodostuneista ideoista ja odottamuksista yritystä tai brändiä kohtaan. Yksinkertaisesti sanottuna, brändi-imago ja -assosiaatiot se, miten ulkomaailma näkee ja kokee brändin.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee Rollsteelin brändi-identiteettiä ja sen asiakkaiden pitämiä brändi-assosiaatioita. Päämääräisenä tutkimustavoitteena oli tutkia ja kehittää Rollsteelin brändi-identiteettiä. Toissijaisena tavoitteena oli selvittää, millä tavoin sekä asiakkaat että potentiaaliset asiakkaat tällä hetkellä näkevät Rollsteelin ja vastaavatko nämä tulokset Rollsteelin sisäisiä tavoitteita ja omaa näkemystään tämänhetkisestä tilanteestaan.
Tulokset viittasivat siihen, että Rollsteelin brändi-identiteetti on ainakin jollain tavoin tiedostettu ja sillä on selkeä suunta ja päämäärä siitä huolimatta, että yrityksessä ei ole aiheesta vielä sisäisesti juurikaan keskusteltu. Järjestelmälliseen lähestymistapaan aihetta kohtaan on kuitenkin selkeä tarve. Brändiassosiaatiotutkimuksen tulokset näyttivät, että Rollsteel selvästi keskittyy oikeisiin asioihin ja yrityksestä on suurilta osin hyvä kuva niissä alueilla mihin yritys keskittyy markkinointiviestinnässään.
Opinnäytetyön aihe on brändääminen, brändi-identiteetti jaa brändiassosiaatiot. Toimeksiantajana oli Rollsteel Machine Oy, Kuopiossa toimiva teollisuuskoneita valmistava yritys. Työn tutkimusongelmana oli tutkia ja selkeyttää Rollsteelin brändi-identiteettiä sekä sen asiakkaiden tällä hetkellä pitämiä brändiassosiaatioita.
Kun yritys, palvelu tai tuote brändätään, tavoitteena on luoda etuja ja lisäarvoa sekä asiakkaalle että yritykselle. Eräs brändien suurimmista vahvuuksista on se, että ne pystyvät tehokkaasti ja yksinkertaisesti viestimään monimutkaisia ideoita ja käsitteitä. Tämä viestintä johtaa tiettyjen odottamusten luontiin yritystä kohtaan ja mikäli ne pystytään täyttämään, kuluttajien luottamus ja uskollisuus brändiä kohtaan kasvaa.
Brändi-identiteetti ajaa brändi-imagoa ja -assosiaatioita. Se perustuu muunmuassa yrityksen arvoihin, kilpailuetuihin ja strategisiin liiketavoitteisiin. Brändi-identiteetin vastapuolella on brändi-imago ja -assosiaatiot, jotka koostuvat kuluttajien mielissä muodostuneista ideoista ja odottamuksista yritystä tai brändiä kohtaan. Yksinkertaisesti sanottuna, brändi-imago ja -assosiaatiot se, miten ulkomaailma näkee ja kokee brändin.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee Rollsteelin brändi-identiteettiä ja sen asiakkaiden pitämiä brändi-assosiaatioita. Päämääräisenä tutkimustavoitteena oli tutkia ja kehittää Rollsteelin brändi-identiteettiä. Toissijaisena tavoitteena oli selvittää, millä tavoin sekä asiakkaat että potentiaaliset asiakkaat tällä hetkellä näkevät Rollsteelin ja vastaavatko nämä tulokset Rollsteelin sisäisiä tavoitteita ja omaa näkemystään tämänhetkisestä tilanteestaan.
Tulokset viittasivat siihen, että Rollsteelin brändi-identiteetti on ainakin jollain tavoin tiedostettu ja sillä on selkeä suunta ja päämäärä siitä huolimatta, että yrityksessä ei ole aiheesta vielä sisäisesti juurikaan keskusteltu. Järjestelmälliseen lähestymistapaan aihetta kohtaan on kuitenkin selkeä tarve. Brändiassosiaatiotutkimuksen tulokset näyttivät, että Rollsteel selvästi keskittyy oikeisiin asioihin ja yrityksestä on suurilta osin hyvä kuva niissä alueilla mihin yritys keskittyy markkinointiviestinnässään.