SUUNNITTELUIDEOISTA MALLISTOKSI : Vaatesuunnitteluprosessi
Pitkäkoski, Sisko (2013)
Pitkäkoski, Sisko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713430
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin omalle yritykselle, jonka päätoimialana on vaatesuunnittelu. Yritystoimintaa aloittava yrittäjä on uransa alussa monen kysymyksen äärellä ja voi tuntea itsensä epävarmaksi monessakin asiassa. Opinnäytetyössä muutamia epävarmuustekijöitä minimoidaan vaatesuunnitteluprosessin tutkimisen avulla. Vaatesuunnitteluprosesseja varten haettiin työkaluja, jotka luovat onnistumisia ja helpottavat suunnittelijayrittäjän arkea.
Tutkimuksessa käytiin läpi suunnitteluprosessin erilaisia vaiheita ja vaiheita sääteleviä tekijöitä. Selvitettiin, mistä asioista vaatesuunnittelijan olisi hyvä olla tietoinen suunnitteluprosessin alkutaipaleella. Haettiin tietoa, miten suunnittelussa voi onnistua, miten suunnittelun kohde määräytyy ja muodostuu. Tutkimuksessa etsittiin tulkintoja, miten vaatesuunnittelija aloittaa suunnitteluprosessin, miten se etenee ja miten loppuu. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: ”Mitkä tekijät säätelevät itsenäisen vaatesuunnittelijan suunnitteluprosessia teollisessa suunnittelutyössä?”
Suunnitteluprosessista koottiin kirjallisuuden avulla teoriatiedon tietoperusta ja tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, lehtiartikkeleita ja verkkosivuilta aiheeseen löytyvää tietoa. Lisänäkökulmaa haettiin teemahaastattelujen avulla, jotka tehtiin kahdelle suunnittelutietoa ja käytännönkokemusta hankkineille suunnittelijoille. Suunnittelijoiden tietoja sekä suunnittelukokemuksia analysoitiin ja vertailtiin tietoperustaan. Samoin analysoitiin ja vertailtiin opinnäytetyöntekijän omaa suunnittelukokemusta tietoperustaan.
Analysoinnin tuloksena, suunnitteluprosessia sääteleviksi tekijöiksi esiin nousivat muun muassa informaatio, taustatyö ja suunnittelun tarina. Informaation on oltava tarpeeksi kattavaa alusta alkaen, jotta suunnitteluprosessi lähtee oikeaan suuntaan. Taustatyön avulla suunnittelija hahmottaa yrityksen toimintaperiaatteet, vaatteiden linjan ja kohderyhmän. Tarinan avulla suunnittelija voi profiloida sielun, joka on kohderyhmäviestin välittäjä. Sielun kautta voidaan tunnistaa sekä määritellä käyttäjien tarpeita ja luoda tarpeisiin oikeanlaisia tuotteita.
Tutkimuksessa käytiin läpi suunnitteluprosessin erilaisia vaiheita ja vaiheita sääteleviä tekijöitä. Selvitettiin, mistä asioista vaatesuunnittelijan olisi hyvä olla tietoinen suunnitteluprosessin alkutaipaleella. Haettiin tietoa, miten suunnittelussa voi onnistua, miten suunnittelun kohde määräytyy ja muodostuu. Tutkimuksessa etsittiin tulkintoja, miten vaatesuunnittelija aloittaa suunnitteluprosessin, miten se etenee ja miten loppuu. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: ”Mitkä tekijät säätelevät itsenäisen vaatesuunnittelijan suunnitteluprosessia teollisessa suunnittelutyössä?”
Suunnitteluprosessista koottiin kirjallisuuden avulla teoriatiedon tietoperusta ja tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, lehtiartikkeleita ja verkkosivuilta aiheeseen löytyvää tietoa. Lisänäkökulmaa haettiin teemahaastattelujen avulla, jotka tehtiin kahdelle suunnittelutietoa ja käytännönkokemusta hankkineille suunnittelijoille. Suunnittelijoiden tietoja sekä suunnittelukokemuksia analysoitiin ja vertailtiin tietoperustaan. Samoin analysoitiin ja vertailtiin opinnäytetyöntekijän omaa suunnittelukokemusta tietoperustaan.
Analysoinnin tuloksena, suunnitteluprosessia sääteleviksi tekijöiksi esiin nousivat muun muassa informaatio, taustatyö ja suunnittelun tarina. Informaation on oltava tarpeeksi kattavaa alusta alkaen, jotta suunnitteluprosessi lähtee oikeaan suuntaan. Taustatyön avulla suunnittelija hahmottaa yrityksen toimintaperiaatteet, vaatteiden linjan ja kohderyhmän. Tarinan avulla suunnittelija voi profiloida sielun, joka on kohderyhmäviestin välittäjä. Sielun kautta voidaan tunnistaa sekä määritellä käyttäjien tarpeita ja luoda tarpeisiin oikeanlaisia tuotteita.