Yrityksen näkyvyys sähköisessä mediassa : -Case Trainers´ House Oyj
Mandelin, Suvi (2009)
Mandelin, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036883
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan yrityksen näkymistä sähköisissä talouslehdissä vuonna 2008. Case-yrityksenä toimii yritysvalmennukseen ja markkinointiin keskittynyt Trainers´ House Oyj. Tut-kimuskohteina ovat Suomen suurimmat sähköiset talouslehdet Kauppalehti, Talouselämä ja Taloussanomat, joiden tuottamaan uutisaineistoon tutkimus rajattiin. Tutkimusongelmana oli selvittää kohdeyrityksen merkittävimmät tiedotuskumppanuudet, uutisoinnin laadulliset tekijät sekä uutisoinnin sijoittuminen lehdissä. Lisäksi tutkittiin, miten case-yrityksen toimitusjohtajasta on uutisoitu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee erilaisia viestinnän teorioita, yrityksen tapaa viestiä ja rakentaa mainettaan medioiden avulla. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita. Empiirinen tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, jonka pohjaksi kerättiin kaikki Trainers´ Housea koskevat artikkelit kohdelehdistä vuoden 2008 ajalta. Artikkelit kerättiin lehtien omista arkistoista, joista niitä löytyi yhteensä 64 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat case-yrityksellä olevan hyvät yhteydet talouslehdistöön. Ta-louslehdet uutisoivat säännöllisesti yrityksen tiedottamia asioita mutta hankkivat myös itse uutisaineistoaan. Tärkein tiedotuskumppanuus yrityksellä on Kauppalehden kanssa, joka oli tuottanut suurimman osan tutkimusaineistosta. Uutisointi sijoittuu pääasiassa uutisosioihin, ja niitä värittää vahva toimitusjohtajakeskeisyys. Yhteiskunnallista vastuuta käsitteleviä uutisia tutkimusaineistosta oli noin kuudesosa. Tutkimuksen pohjalta on tuotettu muutama kehitysehdotus yrityksen nykyisen viestintästrategian tueksi. Yrityksen tiedotustilaisuuksissa voisi olla mukana yrityksen edustajien lisäksi myös eri alojen asiantuntijoita kommentoimassa tiedotettavaa asiaa. Toinen kehitysehdotus keskittyy yhteiskuntavastuun nostamiseen tiedotuksessa. Näin yritys voisi hyödyntää julkisuutta paremmin oman osaamisensa ja yrityksensä markkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee erilaisia viestinnän teorioita, yrityksen tapaa viestiä ja rakentaa mainettaan medioiden avulla. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita. Empiirinen tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, jonka pohjaksi kerättiin kaikki Trainers´ Housea koskevat artikkelit kohdelehdistä vuoden 2008 ajalta. Artikkelit kerättiin lehtien omista arkistoista, joista niitä löytyi yhteensä 64 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat case-yrityksellä olevan hyvät yhteydet talouslehdistöön. Ta-louslehdet uutisoivat säännöllisesti yrityksen tiedottamia asioita mutta hankkivat myös itse uutisaineistoaan. Tärkein tiedotuskumppanuus yrityksellä on Kauppalehden kanssa, joka oli tuottanut suurimman osan tutkimusaineistosta. Uutisointi sijoittuu pääasiassa uutisosioihin, ja niitä värittää vahva toimitusjohtajakeskeisyys. Yhteiskunnallista vastuuta käsitteleviä uutisia tutkimusaineistosta oli noin kuudesosa. Tutkimuksen pohjalta on tuotettu muutama kehitysehdotus yrityksen nykyisen viestintästrategian tueksi. Yrityksen tiedotustilaisuuksissa voisi olla mukana yrityksen edustajien lisäksi myös eri alojen asiantuntijoita kommentoimassa tiedotettavaa asiaa. Toinen kehitysehdotus keskittyy yhteiskuntavastuun nostamiseen tiedotuksessa. Näin yritys voisi hyödyntää julkisuutta paremmin oman osaamisensa ja yrityksensä markkinoinnissa.