Mikä kuntoutuksessa kuntouttaa? : Mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennus-asiakkaiden kokemuksia
Lapinkangas, Sari (2013)
Lapinkangas, Sari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713441
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kartoittaa mielenterveyskuntoutujien kokemuksia kuntoutuksesta ja ohjauksesta mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennuksessa ODL-Säätiön Työklinikkapalveluissa. Tavoitteena on asiakaskokemusten kautta selvittää, mikä kuntoutuksessa kuntouttaa. Kuntoutuspalveluiden kehittämisen näkökulmasta tavoitteena on löytää ja nimetä hyvän ohjaussuhteen elementtejä ja kuntoutumista edistäviä konkreettisia asioita päivittäiseen työhön.
Opinnäytetyössä selvitän kuntoutuksen ja kuntoutumisen sekä ammatillisen kuntoutuksen käsitteitä. Osana ammatillista kuntoutusta on Kelan mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennus. Sen määrittely sisältyy myös opinnäytetyöhöni. Ohjaamisen teoreettinen viitekehys käsittelee auttamistyön etiikkaa, sosiaalipedagogista ajattelua ja sosiokulttuurista innostamista sekä konstruktiiviseen näkemykseen pohjautuvaa sosiodynaamista ajattelutapaa ohjaamisesta.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston hankinta on toteutettu teemahaastattelulla. Kohderyhmänä on neljä MT-työhönvalmennukseen osallistunutta asiakasta. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennuksessa keskeisiä kuntoutumista edistäviä tekijöitä ovat sen pitkäkestoisuus, mielekäs tekeminen, osallisuuden ja tarpeellisuuden kokemukset, vertaistuki ja sosiaaliset suhteet. Ohjauksessa merkityksellisinä asioina tuli esille aito kohtaaminen, kunnioittaminen, empaattisuus, kuunteleminen, dialogisuus, läsnäolo, ohjaajan innostuneisuus ja kannustaminen.
Opinnäytetyössä selvitän kuntoutuksen ja kuntoutumisen sekä ammatillisen kuntoutuksen käsitteitä. Osana ammatillista kuntoutusta on Kelan mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennus. Sen määrittely sisältyy myös opinnäytetyöhöni. Ohjaamisen teoreettinen viitekehys käsittelee auttamistyön etiikkaa, sosiaalipedagogista ajattelua ja sosiokulttuurista innostamista sekä konstruktiiviseen näkemykseen pohjautuvaa sosiodynaamista ajattelutapaa ohjaamisesta.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston hankinta on toteutettu teemahaastattelulla. Kohderyhmänä on neljä MT-työhönvalmennukseen osallistunutta asiakasta. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennuksessa keskeisiä kuntoutumista edistäviä tekijöitä ovat sen pitkäkestoisuus, mielekäs tekeminen, osallisuuden ja tarpeellisuuden kokemukset, vertaistuki ja sosiaaliset suhteet. Ohjauksessa merkityksellisinä asioina tuli esille aito kohtaaminen, kunnioittaminen, empaattisuus, kuunteleminen, dialogisuus, läsnäolo, ohjaajan innostuneisuus ja kannustaminen.