Markkinointisuunnitelma Yritys X:lle
Pousi, Juli (2013)
Pousi, Juli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma Yritys X:lle. Yritys X on vuonna 1985 perustettu kampaamoalan tuotteiden maahantuoja ja tukkuliike, joka toimii B2B markkinoilla. Yrityksellä ei ole ennen ollut virallista markkinointisuunnitelmaa, joten sen tekeminen oli aiheellista. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on kasvattaa myyntiä, hankkia uusia asiakkaita sekä saada asiakkaat säännöllisesti käyttämään yrityksen nettisivuja ja kauppaa. Opinnäytetyössä keskitytään osittain nettisivuihin ja -kauppaan, koska yritys uudisti juuri omansa.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu markkinoinnin ja nettikaupan ympärille. Markkinoinnin osuudessa käsitellään erikseen myös B2B markkinointi. Opinnäytetyössä käsitellään kampaamoalan markkinoita ja Yritys X:n kilpailijoita, muun muassa kilpailija-analyysin ja näiden nettisivuja benchmarkkauksen kautta. Työn lopussa on markkinointisuunnitelma, jossa on analyysien lisäksi ehdotukset markkinointitoimenpiteiksi. Markkinointisuunnitelma perustuu teoriaan, omaan tietoperustaan, yrityksessä tehdyssä harjoittelussa saatuun kokemukseen ja yrityksen johdon kanssa käytyihin keskusteluihin.
Yrityksen taloudellinen tilanne on tällä hetkellä vaikea. Tämä tuli huomioida markkinoinnin toimenpiteitä miettiessä. Näitä ei olisi muuten realistista toteuttaa. Markkinointiviestinnän keinoista päädyttiin mainonnassa lehtimainontaan, suoramainontaan ja nettimainontaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä menekinedistämiseen. Myös suhde- ja tiedotustoiminnan tehokas toteuttaminen on painopisteenä. Yritys X:n kannattaa sen hintavuudesta huolimatta käyttää lehtimainontaa uutuuksiensa esilletuomiseen alan ammattilehdessä, koska tämä on paras keino tavoittaa kerralla paljon yrityksen kohderyhmää. Muilta osin yrityksen markkinoinnin hoitavat tuttuun tapaan yrityksen myyntiedustajat henkilökohtaisena myyntityönä.
Yrityksen uusista verkkosivuista ja –kaupasta kehitetään viestintäkanava tukemaan yrityksen muuta markkinointia. Käytettäviä menekinedistämisen muotoja ovat myyntiedustajien myyntikilpailut, asiakaskilpailut ja myöhemmin resurssien riittäessä messuihin osallistuminen. Yrityksen suhde- ja tiedotustoimintaa hoidetaan järjestämällä asiakastilaisuuksia, kuten uusien tilojen avajaiset, ja työntekijöidentilaisuuksia sekä sisäistä ja ulkoista viestintää kehittämällä.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu markkinoinnin ja nettikaupan ympärille. Markkinoinnin osuudessa käsitellään erikseen myös B2B markkinointi. Opinnäytetyössä käsitellään kampaamoalan markkinoita ja Yritys X:n kilpailijoita, muun muassa kilpailija-analyysin ja näiden nettisivuja benchmarkkauksen kautta. Työn lopussa on markkinointisuunnitelma, jossa on analyysien lisäksi ehdotukset markkinointitoimenpiteiksi. Markkinointisuunnitelma perustuu teoriaan, omaan tietoperustaan, yrityksessä tehdyssä harjoittelussa saatuun kokemukseen ja yrityksen johdon kanssa käytyihin keskusteluihin.
Yrityksen taloudellinen tilanne on tällä hetkellä vaikea. Tämä tuli huomioida markkinoinnin toimenpiteitä miettiessä. Näitä ei olisi muuten realistista toteuttaa. Markkinointiviestinnän keinoista päädyttiin mainonnassa lehtimainontaan, suoramainontaan ja nettimainontaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä menekinedistämiseen. Myös suhde- ja tiedotustoiminnan tehokas toteuttaminen on painopisteenä. Yritys X:n kannattaa sen hintavuudesta huolimatta käyttää lehtimainontaa uutuuksiensa esilletuomiseen alan ammattilehdessä, koska tämä on paras keino tavoittaa kerralla paljon yrityksen kohderyhmää. Muilta osin yrityksen markkinoinnin hoitavat tuttuun tapaan yrityksen myyntiedustajat henkilökohtaisena myyntityönä.
Yrityksen uusista verkkosivuista ja –kaupasta kehitetään viestintäkanava tukemaan yrityksen muuta markkinointia. Käytettäviä menekinedistämisen muotoja ovat myyntiedustajien myyntikilpailut, asiakaskilpailut ja myöhemmin resurssien riittäessä messuihin osallistuminen. Yrityksen suhde- ja tiedotustoimintaa hoidetaan järjestämällä asiakastilaisuuksia, kuten uusien tilojen avajaiset, ja työntekijöidentilaisuuksia sekä sisäistä ja ulkoista viestintää kehittämällä.