Customer acquisition and how to implement it – Case Satatuote Oy
Julku, Venla (2013)
Julku, Venla
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä uusasiakashankinta on ja kuinka se yrityksissä käytännössä toimii. Esimerkkiyrityksenä työssä toimi Satatuote Oy, joka on Raumalla toimiva pakkausalan yritys. Tutkimuksen teoriaosiossa käsitellään asiakkuuksien hallintaa, uusasiakashankintaa, henkilökohtaista myyntityötä ja myyntiprosessia sekä myynnin johtamista. Työn empiirisessä osiossa tutustutaan esimerkkiyrityksen uusasiakashankintaan ja sen seurantaan.
Teoreettisen osion tarkoitus oli selvittää myyntityön perusajatus aina sen aloittami-sesta loppuun saattamiseen. Sen aineisto kerättiin jo olemassa olevasta materiaalista, pääsääntöisesti kirjoista ja Internet-sivustoilta. Empiirisen osion tavoitteena taas oli soveltaa tutkimuksen ensimmäisen osion teoria käytäntöön. Empiirisen osion tutkimus suoritettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää esimerkkiyrityksen henkilökuntaa haastatellen sekä yritykseltä saatua materiaalia haastattelujen tukena käyttäen.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää niin myynti- kuin uusasiakashankintaprosessien eri vaiheet alusta loppuun niin teoriassa kuin käytännössäkin. Satatuotteen uusasiakashankintaprosessin tutkimisesta kävi ilmi kuinka yrityksille tulee joskus vastaan tilanteita jolloin muutokset myyntiorganisaatiossa ovat välttämättömiä, jotta yritys voi jatkaa kannattavaa liiketoimintaa.
Teoreettisen osion tarkoitus oli selvittää myyntityön perusajatus aina sen aloittami-sesta loppuun saattamiseen. Sen aineisto kerättiin jo olemassa olevasta materiaalista, pääsääntöisesti kirjoista ja Internet-sivustoilta. Empiirisen osion tavoitteena taas oli soveltaa tutkimuksen ensimmäisen osion teoria käytäntöön. Empiirisen osion tutkimus suoritettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää esimerkkiyrityksen henkilökuntaa haastatellen sekä yritykseltä saatua materiaalia haastattelujen tukena käyttäen.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää niin myynti- kuin uusasiakashankintaprosessien eri vaiheet alusta loppuun niin teoriassa kuin käytännössäkin. Satatuotteen uusasiakashankintaprosessin tutkimisesta kävi ilmi kuinka yrityksille tulee joskus vastaan tilanteita jolloin muutokset myyntiorganisaatiossa ovat välttämättömiä, jotta yritys voi jatkaa kannattavaa liiketoimintaa.