Työssäoppimisen ohjaus sosiaalisen median avulla
Laurila, Kaisa (2013)
Laurila, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013656
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Sen palveluja ja sovelluksia löytyy jokaiseen käyttötarkoitukseen. Ihmiset käyttävätkin sosiaalista mediaa niin vapaa- aikanaan, kuin työssään sekä opiskelussaan.
Tässä työssäni olen hyödyntänyt sosiaalista mediaa työssäoppimisen ohjaamiseen. Olen ollut mukana Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän hankkeessa TOPPI & OPPI 2011, johon uuden ohjausmallin kokeilu liittyy.
Lähdin kokeilemaan sosiaalisen median palvelua, Twitteriä parturi- kampaajaopiskelijoideni kanssa viiden viikon työssäoppimisen ajan. Kommunikoimme päivittäin Twitterin avulla. Tarkoituksena oli saada aikaan toimivaa vuorovaikutusta koko ryhmän kesken. Työpäivien kohokohdat ja merkityksillisimmät oppimiskokemukset kerrottiin tweettien avulla.
Työssä toteutui työssäoppimisen ohjaamisen uusi toimintamalli, joka on hyvin nykypäiväinen ja ajankohtainen. Oppilaat kokivat ryhmänä yhteenkuuluvuuden tunnetta verkkoyhteisössä toimiessaan, vaikka työskentelivät konkreettisesti erillään toisistaan. He opettelivat samalla taitoa tarkastella tärkeimpiä asioita ammatillisen kehityksensä kannalta, sekä oppimiskokemuksiensa kohokohtia. Lyhyet tweetit eivät mahdollistaneet pitkien työlistojen kirjoittamista päivien kulusta, vaan oli opittava nostamaan esille merkityksellisimmät asiat. Lisäksi he saivat pohjaa, kuinka kehittää oman työtoiminnan näkyvyyttä sosiaalisen median avulla hiusalalla tulevaisuudessa.
Tässä työssäni olen hyödyntänyt sosiaalista mediaa työssäoppimisen ohjaamiseen. Olen ollut mukana Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän hankkeessa TOPPI & OPPI 2011, johon uuden ohjausmallin kokeilu liittyy.
Lähdin kokeilemaan sosiaalisen median palvelua, Twitteriä parturi- kampaajaopiskelijoideni kanssa viiden viikon työssäoppimisen ajan. Kommunikoimme päivittäin Twitterin avulla. Tarkoituksena oli saada aikaan toimivaa vuorovaikutusta koko ryhmän kesken. Työpäivien kohokohdat ja merkityksillisimmät oppimiskokemukset kerrottiin tweettien avulla.
Työssä toteutui työssäoppimisen ohjaamisen uusi toimintamalli, joka on hyvin nykypäiväinen ja ajankohtainen. Oppilaat kokivat ryhmänä yhteenkuuluvuuden tunnetta verkkoyhteisössä toimiessaan, vaikka työskentelivät konkreettisesti erillään toisistaan. He opettelivat samalla taitoa tarkastella tärkeimpiä asioita ammatillisen kehityksensä kannalta, sekä oppimiskokemuksiensa kohokohtia. Lyhyet tweetit eivät mahdollistaneet pitkien työlistojen kirjoittamista päivien kulusta, vaan oli opittava nostamaan esille merkityksellisimmät asiat. Lisäksi he saivat pohjaa, kuinka kehittää oman työtoiminnan näkyvyyttä sosiaalisen median avulla hiusalalla tulevaisuudessa.