Mobiilioppimisen pelillistäminen
Pulliainen, Juha (2013)
Pulliainen, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613389
Tiivistelmä
Mobiilioppiminen on yleistynyt nopeasti viime vuosien aikana. Syitä yleistymiseen ovat laitekannan, verkkoyhteyksien ja ohjelmistojen kehittyminen sekä käyttäjien tottuminen mobiiliverkkopalveluihin. Mobiilioppimispalveluiden haasteena on kuitenkin saada käyttäjät pysymään palvelussa uutuudenviehätyksen mentyä ohi. Jos käyttäjiä ei saada sitoutumaan palveluun, he lopettavat palvelun käytön.
Pelillistäminen tähtää käyttäjämotivaation lisäämiseen ja käyttäjän sitouttamiseen erilaisilla pisteitys- ja palkitsemistavoilla. Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää mahdollisuuksia mobiilioppimisen pelillistämiseen. Työssä toteutettiin pelimäinen mobiilikäyttöön tarkoitettu verkkosovellus, jossa käyttäjät pääsevät ratkaisemaan tehtäviä ja kilpailemaan keskenään. Työ tehtiin verkko-opetukseen erikoistuneen yrityksen tilauksesta, ja sitä on tarkoitus käyttää apuna yrityksen mLearning-ratkaisujen tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Työssä arvioitiin pelillistämisen eri osa-alueita, moninpelialustoja ja pisteiden ansainta- ja käyttömalleja. Arvioiden pohjalta suunniteltiin moninpelikonsepti, jossa otettiin huomioon sisällön, käytettävyyden ja arkkitehtuurivalintojen vaikutuksia.
Insinöörityössä toteutettu verkkosovellus tarjoaa mahdollisuuden harjoitella matemaattista tehtävänratkaisua kolmella eri tavalla. Perinteisin tavoista on vapaa harjoittelu, jossa käyttäjän tulee onnistua valitsemaan monivalintatehtävien vastausvaihtoehdoista oikea. Toinen tapa on ajastettu tehtävänratkaisu tietokonevastustajaa vastaan. Kolmas tapa on mahdollisuus haastaa toinen verkkosovelluksessa kirjautuneena oleva käyttäjä reaaliaikaiseen moninpeliin, jossa käyttäjä voi saada pisteitä suhteellisesti enemmän itseään kokeneempien käyttäjien voittamisesta.
Verkkosovellusta arvioitaessa löydettiin sekä konseptista että teknisestä ratkaisusta ominaisuuksia, joita voidaan kehittää eteenpäin ja hyödyntää tilaajayrityksen tuotannossa.
Pelillistäminen tähtää käyttäjämotivaation lisäämiseen ja käyttäjän sitouttamiseen erilaisilla pisteitys- ja palkitsemistavoilla. Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää mahdollisuuksia mobiilioppimisen pelillistämiseen. Työssä toteutettiin pelimäinen mobiilikäyttöön tarkoitettu verkkosovellus, jossa käyttäjät pääsevät ratkaisemaan tehtäviä ja kilpailemaan keskenään. Työ tehtiin verkko-opetukseen erikoistuneen yrityksen tilauksesta, ja sitä on tarkoitus käyttää apuna yrityksen mLearning-ratkaisujen tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Työssä arvioitiin pelillistämisen eri osa-alueita, moninpelialustoja ja pisteiden ansainta- ja käyttömalleja. Arvioiden pohjalta suunniteltiin moninpelikonsepti, jossa otettiin huomioon sisällön, käytettävyyden ja arkkitehtuurivalintojen vaikutuksia.
Insinöörityössä toteutettu verkkosovellus tarjoaa mahdollisuuden harjoitella matemaattista tehtävänratkaisua kolmella eri tavalla. Perinteisin tavoista on vapaa harjoittelu, jossa käyttäjän tulee onnistua valitsemaan monivalintatehtävien vastausvaihtoehdoista oikea. Toinen tapa on ajastettu tehtävänratkaisu tietokonevastustajaa vastaan. Kolmas tapa on mahdollisuus haastaa toinen verkkosovelluksessa kirjautuneena oleva käyttäjä reaaliaikaiseen moninpeliin, jossa käyttäjä voi saada pisteitä suhteellisesti enemmän itseään kokeneempien käyttäjien voittamisesta.
Verkkosovellusta arvioitaessa löydettiin sekä konseptista että teknisestä ratkaisusta ominaisuuksia, joita voidaan kehittää eteenpäin ja hyödyntää tilaajayrityksen tuotannossa.