Tavoitettavuus Internetin uutiskeskusteluissa : kommentoijien näkemykset Sampo Pankin tavoitettavuudesta
Rauhala, Riku (2013)
Rauhala, Riku
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013647
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tavoitettavuuden - yhden Sampo Pankin viidestä ylöskirjatusta arvosta - toteutumista Internetin uutiskeskusteluihin kommentoivien ihmisten näkökulmasta.
Tavoitettavuus/saatavuus on osa markkinoinnin klassista, Jerome McCarthyn 1960-luvulla kehittämää 4P-mallia ja yksi tärkeimmistä yrityksen kilpailuvalteista. Pankkimaailmassa tavoitettavuus on noussut suureksi kysymykseksi viime aikoina, alan ollessa murroksessa perinteisten konttoreiden poistuessa verkkoasioinnin tieltä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia. Tutkimusmateriaali kerättiin elo- ja syyskuun 2012 aikana Hs.fi, Kauppalehti.fi ja Taloussanomat.fi sivustojen Sampo Pankkia koskevien uutisten kommenttiosioista. Tutkimusaineistoon löydettiin 321 kommenttia, joista aineistoon valittiin 36 kommenttia.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Sampo Pankin tavoitettavuuden ongelmat koskevat pääosin verkkopankin käyttöliittymää sekä konttoreiden saatavuutta. Verkkopankin osalta toteutustapa Java –pohjaisena koettiin usein huonoksi. Konttoreiden saatavuuden ongelmiksi taas nähtiin jonotusajat ja konttoreiden sulkeminen. Positiivisina asioina tutkimuksessa nousivat esille verkkopankin ja mobiilipalveluiden vaivattomuus pankkiasioiden hoitotapoina.
Sampo Pankki Oyj vaihtoi nimensä Danske Bank Oyj:ksi marraskuussa 2012. Tutkimuksessa käytetään selkeyden vuoksi nimeä Sampo Pankki, tai Sampo Pankki Oyj, sillä tämä nimi oli voimassa aineiston keräyksen aikana.
Tavoitettavuus/saatavuus on osa markkinoinnin klassista, Jerome McCarthyn 1960-luvulla kehittämää 4P-mallia ja yksi tärkeimmistä yrityksen kilpailuvalteista. Pankkimaailmassa tavoitettavuus on noussut suureksi kysymykseksi viime aikoina, alan ollessa murroksessa perinteisten konttoreiden poistuessa verkkoasioinnin tieltä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia. Tutkimusmateriaali kerättiin elo- ja syyskuun 2012 aikana Hs.fi, Kauppalehti.fi ja Taloussanomat.fi sivustojen Sampo Pankkia koskevien uutisten kommenttiosioista. Tutkimusaineistoon löydettiin 321 kommenttia, joista aineistoon valittiin 36 kommenttia.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Sampo Pankin tavoitettavuuden ongelmat koskevat pääosin verkkopankin käyttöliittymää sekä konttoreiden saatavuutta. Verkkopankin osalta toteutustapa Java –pohjaisena koettiin usein huonoksi. Konttoreiden saatavuuden ongelmiksi taas nähtiin jonotusajat ja konttoreiden sulkeminen. Positiivisina asioina tutkimuksessa nousivat esille verkkopankin ja mobiilipalveluiden vaivattomuus pankkiasioiden hoitotapoina.
Sampo Pankki Oyj vaihtoi nimensä Danske Bank Oyj:ksi marraskuussa 2012. Tutkimuksessa käytetään selkeyden vuoksi nimeä Sampo Pankki, tai Sampo Pankki Oyj, sillä tämä nimi oli voimassa aineiston keräyksen aikana.