Viihdekeskus Flamingo luo kilpailua : Tapaustutkimus viihdekeskus Flamingon avaamisen vaikutuksista Restelin Vantaanportin hotelleihin
Raudaskoski, Minna (2009)
Raudaskoski, Minna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten viihdekeskus Flamingon avaaminen vaikutti Restelin lentokenttähotellien toimintaan matkailumarkkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hotellit valmistautuivat liikeidean kannalta viihdekeskuksen avaamiseen, millaisia strategisia tavoitteita heillä oli kilpailijan vastaanottamisen suhteen ja miten ne toteutuivat. Tutkimuksella kartoitettiin millainen merkitys matkailumarkkinoinnin kilpailukeinoilla on liiketoiminnan kannalta kilpailutilanteessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto tutkimusta varten kerättiin asiantuntijoiden henkilökohtaisilla haastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin lentokenttähotellien hotellipäälliköitä Hanna Niitynperää, Jani Juntusta ja Taina Jukolaa sekä Restelin Vantaan alueen myyntipäällikköä Heidi Masalinia. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoreettisia viitekehyksiä, matkailumarkkinointia, markkinointiviestintää ja sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimuksen perusteella viihdekeskus Flamingon avaaminen on vaikuttanut Restelin lentokenttähotellien toimintaan positiivisesti. Lentokenttähotellit ovat saaneet uuden asiakasryhmän ohella mahdollisuuden paketoida uusia tuotteita. Vaikka asiakasmäärät lentokenttähotelleilla jonkin verran ovat vähentyneet, johtunee se viihdekeskuksen avaamisen lisäksi osittain yleisen taloudellisen tilanteen laskusta. Varsinaisia strategisia tavoitteita ei hotelleissa tehty, tärkeintä oli huolehtia omasta tuotteesta. Asioita, joihin selkeästi haluttiin panostaa kilpailun lisääntyessä, olivat näkyvyys, lentokenttäkuljetus sekä henkilökohtainen palvelu.
Tutkimuksen tulokset osoittivat markkinoinnin kilpailukeinoilla olevan tärkeä merkitys kilpailutilanteessa. Markkinointiin panostaminen suhdanteiden notkahduksista huolimatta on merkittävää, jotta pysytään kilpailussa mukana. Lentokenttähotellit saavat laajaa taustatukea Restel ketjulta, jonka keskitetystä markkinoinnista on hyötyä liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa tiiviimpi yhteistyö Flamingon kanssa tulee avaamaan uusia mahdollisuuksia lentokenttähotellien majoitusmarkkinoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto tutkimusta varten kerättiin asiantuntijoiden henkilökohtaisilla haastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin lentokenttähotellien hotellipäälliköitä Hanna Niitynperää, Jani Juntusta ja Taina Jukolaa sekä Restelin Vantaan alueen myyntipäällikköä Heidi Masalinia. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoreettisia viitekehyksiä, matkailumarkkinointia, markkinointiviestintää ja sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimuksen perusteella viihdekeskus Flamingon avaaminen on vaikuttanut Restelin lentokenttähotellien toimintaan positiivisesti. Lentokenttähotellit ovat saaneet uuden asiakasryhmän ohella mahdollisuuden paketoida uusia tuotteita. Vaikka asiakasmäärät lentokenttähotelleilla jonkin verran ovat vähentyneet, johtunee se viihdekeskuksen avaamisen lisäksi osittain yleisen taloudellisen tilanteen laskusta. Varsinaisia strategisia tavoitteita ei hotelleissa tehty, tärkeintä oli huolehtia omasta tuotteesta. Asioita, joihin selkeästi haluttiin panostaa kilpailun lisääntyessä, olivat näkyvyys, lentokenttäkuljetus sekä henkilökohtainen palvelu.
Tutkimuksen tulokset osoittivat markkinoinnin kilpailukeinoilla olevan tärkeä merkitys kilpailutilanteessa. Markkinointiin panostaminen suhdanteiden notkahduksista huolimatta on merkittävää, jotta pysytään kilpailussa mukana. Lentokenttähotellit saavat laajaa taustatukea Restel ketjulta, jonka keskitetystä markkinoinnista on hyötyä liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa tiiviimpi yhteistyö Flamingon kanssa tulee avaamaan uusia mahdollisuuksia lentokenttähotellien majoitusmarkkinoilla.