Messuilla tavataan! : Yrityksen messukokonaisuuden suunnittelu ja toteutus
Saarmila, Anna (2013)
Saarmila, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli messukokonaisuuden suunnittelu ja toteutus Bitville Oy:lle. HR-alan ammattilaisille suunnatut ESIMIES & HENKILÖSTÖ 2013 -messut järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa maaliskuussa 2013. Koulutusalan konsultointiyritys Bitville Oy:lle tämä oli ensimmäinen kerta messuilla näytteilleasettajana. Tavoitteena oli uusien asiakkuuksien hankinta, myynnin lisääminen ja tunnettavuuden kasvattaminen koulutuksista vastaavien päättäjien keskuudessa.
Tutkimusosuudessa selvitetään, millainen messuosasto on ihanteellisin yrityksen visuaalisen identiteetin ja messuihin liittyvien tavoitteiden kannalta. Lisäksi huomioidaan, mitä virheitä näytteilleasettajan kannattaa välttää. Esimerkkejä näyttävistä ja vähemmän onnistuneista messuosastoista tarkastellaan tapahtumamarkkinoinnin teoriaa vasten keskittyen erityisesti messutapahtumiin.
Projektin käytännön osuus esittelee toteutuneen osaston ja sen suunnitteluprosessin. Tutkittujen esimerkkien pohjalta suunniteltiin erottuva ja omannäköisensä messuosastokokonaisuus. Osaston suunnittelussa otettiin huomioon visitor journey eli messuvierailijan kohtaamisen rakentaminen vaiheittain. Messuilmeen toteuttaminen vaati myös kokonaan uuden kuvitustyylin kehittämisen Bitvillen käyttöön. Messuja varten suunniteltu kokonaisuus koostui messuseinien ja sisustuksen suunnittelusta, esitteestä, roll-upeista, markkinointivideosta sekä nimikylteistä. Kaikki materiaalit suunniteltiin käytettäviksi uudelleen, joten ekologinen lähestymistapa tarkoittaa myös säästöjä tulevissa materiaalihankinnoissa.
Messutapahtuma on mediana ainutlaatuinen tapa kohdata ihmisiä. Ihmiskontakti mahdollistaa kohderyhmän jakamattoman huomion. Hyvä messuosasto erottuu kilpailijoistaan ja jättää pysyvän muistijäljen. Huono toteutus voi olla yrityskuvalle vahingollinen ja näin jopa heikentää yrityksen myyntitulosta. Messuosallistuminen vaatii vaivannäköä tapahtumaa ennen, sen aikana ja tapahtuman jälkeen. Oikein suunniteltuna osallistuminen messuille on vaivan ja investoinnin arvoista. Ulkoisten puitteiden ollessa kunnossa osaston henkilökunnalla on suuri rooli messukokemuksen onnistumisessa.
Tutkimusosuudessa selvitetään, millainen messuosasto on ihanteellisin yrityksen visuaalisen identiteetin ja messuihin liittyvien tavoitteiden kannalta. Lisäksi huomioidaan, mitä virheitä näytteilleasettajan kannattaa välttää. Esimerkkejä näyttävistä ja vähemmän onnistuneista messuosastoista tarkastellaan tapahtumamarkkinoinnin teoriaa vasten keskittyen erityisesti messutapahtumiin.
Projektin käytännön osuus esittelee toteutuneen osaston ja sen suunnitteluprosessin. Tutkittujen esimerkkien pohjalta suunniteltiin erottuva ja omannäköisensä messuosastokokonaisuus. Osaston suunnittelussa otettiin huomioon visitor journey eli messuvierailijan kohtaamisen rakentaminen vaiheittain. Messuilmeen toteuttaminen vaati myös kokonaan uuden kuvitustyylin kehittämisen Bitvillen käyttöön. Messuja varten suunniteltu kokonaisuus koostui messuseinien ja sisustuksen suunnittelusta, esitteestä, roll-upeista, markkinointivideosta sekä nimikylteistä. Kaikki materiaalit suunniteltiin käytettäviksi uudelleen, joten ekologinen lähestymistapa tarkoittaa myös säästöjä tulevissa materiaalihankinnoissa.
Messutapahtuma on mediana ainutlaatuinen tapa kohdata ihmisiä. Ihmiskontakti mahdollistaa kohderyhmän jakamattoman huomion. Hyvä messuosasto erottuu kilpailijoistaan ja jättää pysyvän muistijäljen. Huono toteutus voi olla yrityskuvalle vahingollinen ja näin jopa heikentää yrityksen myyntitulosta. Messuosallistuminen vaatii vaivannäköä tapahtumaa ennen, sen aikana ja tapahtuman jälkeen. Oikein suunniteltuna osallistuminen messuille on vaivan ja investoinnin arvoista. Ulkoisten puitteiden ollessa kunnossa osaston henkilökunnalla on suuri rooli messukokemuksen onnistumisessa.