TÄLLAISIA FANITUOTTEITA MINÄKIN OSTAISIN! : Kysely fanituotteista Redraman faneille
Marja-aho, Sini (2013)
Marja-aho, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Live Nation Finland Oyn agentoiman artistin Redraman faneilta tietoa, millaisia pukeutumiseen luettavia fanituotteita he tahtoisivat ostaa Redraman fanituotteina. Tutkimuskysymykseksi muodostui, mitä fanituotteita fanit ostavat, josta johdettiin kaksi apukysymystä: mitä fyysisiä ominaisuuksia fanit tahtoisivat fanituotteissa olevan ja mitä ”aineettomia ominaisuuksia fanit toivoisivat tuotteissa olevan.
Työn teoreettinen osuus keskittyi musiikkiteollisuuden fanituotteeseen, pukeutumiseen ja hip hop -kulttuuriin. Teoriaosuuden aihealueet kartoittivat tutkittavaa ilmiötä monelta kantilta ja antoivat arvokasta tietoa tutkimuksen tekemiseen. Työn empiirinen osuus toteutettiin pääosin määrällisellä tutkimusotteella, ja tutkimusmetodina käytettiin sähköistä lomakekyselyä. Lomakekyselyä jaettiin Redraman Facebook-sivuilla sen tykkääjille ja Twitter-tilillä sen seuraajille. Kysely oli auki kolme viikkoa, ja vastauksia saatiin yhteensä 134 kappaletta. Vastaajista 92 oli naisia ja 42 miehiä. Tutkimuksessa käytettiin apuna myös laadullista tutkimusotetta ja tutkimusmetodina havainnointia. Havainnoimalla tehtiin niin kutsuttu esiselvitys, mitä fanituotteita markkinoilla on tarjolla. Havainnoinnin tuloksia hyödynnettiin kyselyn rakentamisessa yhdessä työn teoreettisen osuuden kanssa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että fanit tahtoisivat ostaa pääväriltään mustia T-paitoja ja vetoketjullisia huppareita, pipoja ja lippiksiä. Vaatteissa normaali istuvuus oli pidetyin ja pääntieratkaisuissa pyö-reäpääntie oli suosituin. Tosin mieltymys vaihteli sukupuolen ja paitamallin mukaan. Fanit pitivät hyvin tärkeänä, että tuotteen logo/nimi/printti ovat hienoja ja että tuote on istuva. Tärkeänä pidettiin myös, että tuote sopii arkikäyttöön ja sen ilme on melko yksinkertainen. Fanit olivat valmiita maksamaan fanituotteista enintään 21-30 euroa, mutta keikoilla summa oli 11-20 euroa. Tulevaisuudessa fanit olivat hyvin kiinnostuneita osallistumaan fanituotteiden suunnitteluun.
Tulokset antoivat hyvin kattavasti tietoa, mitä ja millaisia fanituotteita Redraman kannattaa lähteä suunnittelemaan. Jatkotutkimusta voisi tehdä aiheesta, kuinka tuotteiden suunnittelua yhdessä fanien kanssa kannattaisi lähteä toteuttamaan.
Työn teoreettinen osuus keskittyi musiikkiteollisuuden fanituotteeseen, pukeutumiseen ja hip hop -kulttuuriin. Teoriaosuuden aihealueet kartoittivat tutkittavaa ilmiötä monelta kantilta ja antoivat arvokasta tietoa tutkimuksen tekemiseen. Työn empiirinen osuus toteutettiin pääosin määrällisellä tutkimusotteella, ja tutkimusmetodina käytettiin sähköistä lomakekyselyä. Lomakekyselyä jaettiin Redraman Facebook-sivuilla sen tykkääjille ja Twitter-tilillä sen seuraajille. Kysely oli auki kolme viikkoa, ja vastauksia saatiin yhteensä 134 kappaletta. Vastaajista 92 oli naisia ja 42 miehiä. Tutkimuksessa käytettiin apuna myös laadullista tutkimusotetta ja tutkimusmetodina havainnointia. Havainnoimalla tehtiin niin kutsuttu esiselvitys, mitä fanituotteita markkinoilla on tarjolla. Havainnoinnin tuloksia hyödynnettiin kyselyn rakentamisessa yhdessä työn teoreettisen osuuden kanssa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että fanit tahtoisivat ostaa pääväriltään mustia T-paitoja ja vetoketjullisia huppareita, pipoja ja lippiksiä. Vaatteissa normaali istuvuus oli pidetyin ja pääntieratkaisuissa pyö-reäpääntie oli suosituin. Tosin mieltymys vaihteli sukupuolen ja paitamallin mukaan. Fanit pitivät hyvin tärkeänä, että tuotteen logo/nimi/printti ovat hienoja ja että tuote on istuva. Tärkeänä pidettiin myös, että tuote sopii arkikäyttöön ja sen ilme on melko yksinkertainen. Fanit olivat valmiita maksamaan fanituotteista enintään 21-30 euroa, mutta keikoilla summa oli 11-20 euroa. Tulevaisuudessa fanit olivat hyvin kiinnostuneita osallistumaan fanituotteiden suunnitteluun.
Tulokset antoivat hyvin kattavasti tietoa, mitä ja millaisia fanituotteita Redraman kannattaa lähteä suunnittelemaan. Jatkotutkimusta voisi tehdä aiheesta, kuinka tuotteiden suunnittelua yhdessä fanien kanssa kannattaisi lähteä toteuttamaan.