Palvelutuotteen markkinoinnin kehittämissuunnitelma : Prospect-projektin vertaistukiryhmämalli
Heikkuri, Kirsti (2013)
Heikkuri, Kirsti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013767
Tiivistelmä
Prospect on Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:n Raha-automaattiyhdistyksen tukema projekti. Prospect-projektissa tavoitteena on levittää ja juurruttaa eurooppalaisissa omaisjärjestöissä kehitetty vertaistukiryhmämalli Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:n jäsenyhdistyksien ja heidän yhteistyötahojen (kuntien, sairaanhoitopiirien ja muiden järjestöjen) käyttöön. Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry on jäsenyhdistysten keskusjärjestö ja mielenterveyskuntoutujien omaisten valtakunnallinen edunvalvontaorganisaatio.
Tämä opinnäytetyö keskittyy omaisille suunnatun Prospect–vertaistukiryhmämallin levittämiseen Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:n jäsenyhdistysten yhteistyöorganisaatioihin. Työn tutkimuksellinen lähestymistapa on laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkoituksena on tuottaa kehittämisehdotuksia Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinointiin.
Työ toteutettiin nimeämällä kehittämisongelma ja perehtymällä Prospect-projektiin ja sen vertaistukiryhmämalliin. Teoreettinen viitekehys muodostuu nonprofitorganisaatio, palvelutuote ja palveluiden markkinointi teemojen ympärille. Näistä lähtökohdista käsin käynnistettiin keskustelu Tietopankki-nimisellä keskustelupalstalla ja toteutettiin kaksi kyselyä Prospect-projektin vastuutyöntekijöille ja mahdollisille asiakkaille.
Teoreettisen ymmärryksen, keskustelun ja kyselyiden pohjalta koottiin Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:lle ja sen jäsenyhdistyksille käyttöön Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinoinnin kehittämissuunnitelma Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinointiin.
Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinoinnin kehittämissuunnitelmassa erityisesti nousivat esille Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:n jäsenyhdistysten ja Prospect-vertaistukiryhmämallin tunnettavuuteen panostaminen, Prospect-ohjaajien määrän lisääminen ja Prospect-vertaistukiryhmämallin henkilökohtainen markkinointi mahdollisille ryhmään osallistujille ja yhteistyöorganisaatioille.
Tämä opinnäytetyö keskittyy omaisille suunnatun Prospect–vertaistukiryhmämallin levittämiseen Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:n jäsenyhdistysten yhteistyöorganisaatioihin. Työn tutkimuksellinen lähestymistapa on laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkoituksena on tuottaa kehittämisehdotuksia Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinointiin.
Työ toteutettiin nimeämällä kehittämisongelma ja perehtymällä Prospect-projektiin ja sen vertaistukiryhmämalliin. Teoreettinen viitekehys muodostuu nonprofitorganisaatio, palvelutuote ja palveluiden markkinointi teemojen ympärille. Näistä lähtökohdista käsin käynnistettiin keskustelu Tietopankki-nimisellä keskustelupalstalla ja toteutettiin kaksi kyselyä Prospect-projektin vastuutyöntekijöille ja mahdollisille asiakkaille.
Teoreettisen ymmärryksen, keskustelun ja kyselyiden pohjalta koottiin Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:lle ja sen jäsenyhdistyksille käyttöön Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinoinnin kehittämissuunnitelma Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinointiin.
Prospect-vertaistukiryhmämallin markkinoinnin kehittämissuunnitelmassa erityisesti nousivat esille Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry:n jäsenyhdistysten ja Prospect-vertaistukiryhmämallin tunnettavuuteen panostaminen, Prospect-ohjaajien määrän lisääminen ja Prospect-vertaistukiryhmämallin henkilökohtainen markkinointi mahdollisille ryhmään osallistujille ja yhteistyöorganisaatioille.