Strategista suunnittelutyötä asiakaslähtöisesti : opetuskampaamo Hairmannin asiakas- ja markkinointistrategia
Teitto, Piia (2013)
Teitto, Piia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013690
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö on toteutettu Kouvolan seudun ammattiopiston opetuskampaamo Hairmannin tarpeisiin. Opetuskampaamo Hairmannin toiminta laajentui huomattavasti keväällä 2013, joten tämä kehittämistyö lähti vastaamaan laajenemisen myötä tuleviin haasteisiin. Hairmannin kehittämistyötä on tehty asiakaslähtöisen näkökannan kautta. Työ pohjautuu Hairmannissa toteutettuihin asiakas ja markkinointitutkimuksiin, joiden kautta Hairmannille on luotu asiakas- ja markkinointistrategiat. Käytännössä nämä strategiset suunnitelmat ohjaavat Hairmannin uudistunutta toimintaa syksystä 2013 alkaen.
Tässä kehittämistyössä asiakasjohtaminen ja markkinointi ovat keskeisessä asemassa. Tämä raportti avaa teoreettista näkökantaa joka on ollut tärkeä kulmakivi koko käytännön kehittämistyölle. Ydinasioiksi prosessissa muodostui asiakasymmärryksen lisääminen ja sen kautta asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen liiketoiminnan kehittämiseen liittyvissä asioissa. Kehittämistoimet on suunniteltu asiakassegmentoinnin pohjalta. Kehittämistyössä näkyy myös vahvasti strategiatyöhön ja markkinointiin liittyvä teoria. Markkinointistrategian suunnittelu keskittyy Internetin tarjoamaan markkinointikeinoon joka tulee olemaan Hairmannin keskeisin markkinointikeino tulevaisuudessa sen vuorovaikutteisen ominaisuuden takia.
Tässä kehittämistyössä asiakasjohtaminen ja markkinointi ovat keskeisessä asemassa. Tämä raportti avaa teoreettista näkökantaa joka on ollut tärkeä kulmakivi koko käytännön kehittämistyölle. Ydinasioiksi prosessissa muodostui asiakasymmärryksen lisääminen ja sen kautta asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen liiketoiminnan kehittämiseen liittyvissä asioissa. Kehittämistoimet on suunniteltu asiakassegmentoinnin pohjalta. Kehittämistyössä näkyy myös vahvasti strategiatyöhön ja markkinointiin liittyvä teoria. Markkinointistrategian suunnittelu keskittyy Internetin tarjoamaan markkinointikeinoon joka tulee olemaan Hairmannin keskeisin markkinointikeino tulevaisuudessa sen vuorovaikutteisen ominaisuuden takia.