iLean-muutoksen toteutuksen onnistumisen arviointi
Lentämäki, Krista; Vasik, Yevgeniya (2013)
Lentämäki, Krista
Vasik, Yevgeniya
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113787
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida toteutuneen iLean-muutoksen onnistumista henkilöstön näkökulmasta muutosjohtamisen teorioita apuna käyttäen. Tutkimuksen kohteena oli Itellan Vantaan logistiikkakeskus. Toimeksiantajan toivomuksesta kohde-joukkoon kuuluivat työntekijöiden lisäksi lähimmät esimiehet. Tarkoituksena oli selvit-tää, miten henkilöstö on kokenut, että iLean-muutos on toteutettu peilaten muutoksen onnistumisen kriteereihin muutosjohtamisen teorioissa. Onnistumisen kriteerit olivat muutostarve, tavoitteet, henkilöstön osallistaminen, viestintä sekä muutosjohtaminen.
Teoreettinen viitekehys koostuu seuraavista osioista: muutosprosessin ja sen eri vaihei-den tarkastelu, muutoksen toteutustavat, prosessien kehittäminen, johon iLean soveltuu jatkuvana kehittämismenetelmänä, muutosten johtaminen Itellassa sekä muutoksen on-nistumisen kriteerit.
Tutkimuksessa käytettiin erilaisia tiedonkeruumenetelmiä. Teoreettiseen osuuteen tar-vittavat täsmennykset ja lisätiedot saatiin yksilö- ja sähköpostihaastattelujen avulla. Tut-kimusaineisto kerättiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen: ryhmä- ja teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin keväällä 2013 neljässä neljän hengen ryhmässä. Haastateltavien aktivoimiseksi käytettiin kvantitatiivisen menetelmän työkalua eli arvo-sanojen antamista tietyille teema-alueille.
Haastatteluissa ilmeni, että Itellan logistiikkakeskuksessa tärkeimpiä muutoksen onnis-tumsen kriteerejä olivat viestintä, aiemmat kokemukset, palkitseminen, muutosjohta-minen ja monikulttuurisuus. Tutkimuksessa korostettiin erilaisten viestintäkanavien ja niiden ajan tasalla pitämisen tärkeyttä. Haastatteluissa nostettiin esiin yrityksen edellisten kehitysprojektien kohtaloa ja niiden vaikutusta henkilöstön mielipiteisiin. Tulosten mukaan haasteita kohdattiin muutosjohtamisessa sekä Itellan kehittämien muutosjoh-tamisen työkalujen käytössä. Haastateltavien mielestä muutos oli tarpeellinen.
Teoreettinen viitekehys koostuu seuraavista osioista: muutosprosessin ja sen eri vaihei-den tarkastelu, muutoksen toteutustavat, prosessien kehittäminen, johon iLean soveltuu jatkuvana kehittämismenetelmänä, muutosten johtaminen Itellassa sekä muutoksen on-nistumisen kriteerit.
Tutkimuksessa käytettiin erilaisia tiedonkeruumenetelmiä. Teoreettiseen osuuteen tar-vittavat täsmennykset ja lisätiedot saatiin yksilö- ja sähköpostihaastattelujen avulla. Tut-kimusaineisto kerättiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen: ryhmä- ja teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin keväällä 2013 neljässä neljän hengen ryhmässä. Haastateltavien aktivoimiseksi käytettiin kvantitatiivisen menetelmän työkalua eli arvo-sanojen antamista tietyille teema-alueille.
Haastatteluissa ilmeni, että Itellan logistiikkakeskuksessa tärkeimpiä muutoksen onnis-tumsen kriteerejä olivat viestintä, aiemmat kokemukset, palkitseminen, muutosjohta-minen ja monikulttuurisuus. Tutkimuksessa korostettiin erilaisten viestintäkanavien ja niiden ajan tasalla pitämisen tärkeyttä. Haastatteluissa nostettiin esiin yrityksen edellisten kehitysprojektien kohtaloa ja niiden vaikutusta henkilöstön mielipiteisiin. Tulosten mukaan haasteita kohdattiin muutosjohtamisessa sekä Itellan kehittämien muutosjoh-tamisen työkalujen käytössä. Haastateltavien mielestä muutos oli tarpeellinen.