Hitsaajan ammattitutkinto : kohtaavatko opetussuunnitelman, opetuksen ja työelämän tavoitteet?
Knif, Lotta (2013)
Knif, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113796
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee levyseppähitsaajien opetussuunnitelmaa, opetusta ja työelämän tarpeita. Opetussuunnitelmasta on otettu lähempään tarkasteluun hitsaus, hitsausasennot, elinikäisen oppimisen avaintaidot, arviointi, pakolliset ammatilliset tutkinnon osat sekä työturvallisuus-, tulityö- ja ensiapukortti. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin Salon ammattiopiston opetussuunnitelman mukainen opetus vastaa nykypäivän työelämän tarpeita.
Salon ja sen lähikuntien työnantajille, Salon ammattiopiston metallialan levyseppähitsauksen opiskelijoille, sekä sen opettajille tehtiin kysely opetuksesta ja sen tarpeista. Kyselyn aihealueina olivat hitsausprosessit, hitsattavat materiaalit, hitsausasennot sekä muut tarvittavat ja opetussuunnitelmaan sisälletyt tiedot ja taidot. Vastaajien antamista tuloksista koottiin kysymyskohtaisesti diagrammit Excel-taulukkotyökalun avulla. Työnantajia osallistui kyselyyn kymmenen, opiskelijoita viisi ja opettajia kaksi.
Tuloksia vertailtiin keskenään ja niiden perusteella voitiin todeta, että ongelmaksi muodostui, opetuksen laajuuden huomioon ottaen, puutteellinen aika. Opetuksen sisältö oli koettu melko sopivaksi, mutta osa oppilaista koki tarvitsevansa joissakin asioissa lisää opetusta. Tulevaisuudessa tuloksia voidaan hyödyntää tarkastelemalla niitä asioita, joita pidettiin tärkeinä ja lisätä niihin varattua opetusaikaa, kun vastapainoksi vähennetään aikaa niistä opettavista asioista, joita ei koettu niin tärkeäksi.
Salon ja sen lähikuntien työnantajille, Salon ammattiopiston metallialan levyseppähitsauksen opiskelijoille, sekä sen opettajille tehtiin kysely opetuksesta ja sen tarpeista. Kyselyn aihealueina olivat hitsausprosessit, hitsattavat materiaalit, hitsausasennot sekä muut tarvittavat ja opetussuunnitelmaan sisälletyt tiedot ja taidot. Vastaajien antamista tuloksista koottiin kysymyskohtaisesti diagrammit Excel-taulukkotyökalun avulla. Työnantajia osallistui kyselyyn kymmenen, opiskelijoita viisi ja opettajia kaksi.
Tuloksia vertailtiin keskenään ja niiden perusteella voitiin todeta, että ongelmaksi muodostui, opetuksen laajuuden huomioon ottaen, puutteellinen aika. Opetuksen sisältö oli koettu melko sopivaksi, mutta osa oppilaista koki tarvitsevansa joissakin asioissa lisää opetusta. Tulevaisuudessa tuloksia voidaan hyödyntää tarkastelemalla niitä asioita, joita pidettiin tärkeinä ja lisätä niihin varattua opetusaikaa, kun vastapainoksi vähennetään aikaa niistä opettavista asioista, joita ei koettu niin tärkeäksi.