Helsinki-Vantaan lentoaseman valaisinjärjestelmien mittaukset
Martikainen, Toni (2013)
Martikainen, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713425
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli perehtyä mittaajan työskentelyyn lentoasemaympäristössä sekä tutustua Helsinki-Vantaan lentoaseman valaisinjärjestelmien suunnitteluun ja rakentamiseen.
Lentoasemalla valaisinjärjestelmiä käytetään lentokoneiden ohjeistukseen. Lennonjohto voi halutessaan ohjata lentokoneen rullaamaan tiettyä reittiä pitkin sytyttämällä valaisimia, joita lentokone voi seurata. Valaisimilta vaaditaan suurta sijaintitarkkuutta, näihin liittyvät mittaukset ovat siksi vaativia työtehtäviä.
Työn alussa perehdytään työskentelyyn lentoasemalla, siellä liikkumiseen, tarvittaviin lupiin ja yleisiin sääntöihin. Työn keskeisimmässä osassa tutustuttiin valaisinjärjestelmien suunnitteluun ja rakentamiseen. Tässä osassa käytettiin paljon hyödyksi haastatteluita, näin saatiin eri työvaiheiden tekijöiden omat huomiot ja mielipiteet dokumentoitua. Työn loppuosassa mietittiin mahdollisia ongelmakohtia tässä suunnittelu- ja rakennusprosessissa. Tämän jälkeen ongelmiin yritettiin löytää ratkaisuja ja parannuksia. Työn lopussa esitellään myös lyhyesti yksi työmaakohde. Sillä haluttiin luoda lukijalle kuva siitä, millaisessa suuruusluokassa maanrakennus- ja päällystystöitä Helsinki-Vantaan lentoasemalla tehdään.
Tämä insinöörityö toimii hyvänä perehdytysvälineenä uusille työntekijöille. Se antaa kattavan kuvan siitä, mitä työskentely lentoasemalla vaatii ja millaisia mittauksellisia menetelmiä Helsinki-Vantaan lentoasemalla käytetään. Työn aikana tehtyjen haastattelujen ja omien havaintojen pohjalta löydettiin useita ongelmakohtia. Tässä työssä esitettyjen ratkaisujen toteuttaminen parantaisi Helsinki-Vantaan lentoaseman mittaustoiminnan tehokkuutta ja laatua. Kokonaisten projektien kustannustehokkuutta ja laatua voitaisiin tämän työn perusteella parantaa panostamalla mittaustoimintaan.
Lentoasemalla valaisinjärjestelmiä käytetään lentokoneiden ohjeistukseen. Lennonjohto voi halutessaan ohjata lentokoneen rullaamaan tiettyä reittiä pitkin sytyttämällä valaisimia, joita lentokone voi seurata. Valaisimilta vaaditaan suurta sijaintitarkkuutta, näihin liittyvät mittaukset ovat siksi vaativia työtehtäviä.
Työn alussa perehdytään työskentelyyn lentoasemalla, siellä liikkumiseen, tarvittaviin lupiin ja yleisiin sääntöihin. Työn keskeisimmässä osassa tutustuttiin valaisinjärjestelmien suunnitteluun ja rakentamiseen. Tässä osassa käytettiin paljon hyödyksi haastatteluita, näin saatiin eri työvaiheiden tekijöiden omat huomiot ja mielipiteet dokumentoitua. Työn loppuosassa mietittiin mahdollisia ongelmakohtia tässä suunnittelu- ja rakennusprosessissa. Tämän jälkeen ongelmiin yritettiin löytää ratkaisuja ja parannuksia. Työn lopussa esitellään myös lyhyesti yksi työmaakohde. Sillä haluttiin luoda lukijalle kuva siitä, millaisessa suuruusluokassa maanrakennus- ja päällystystöitä Helsinki-Vantaan lentoasemalla tehdään.
Tämä insinöörityö toimii hyvänä perehdytysvälineenä uusille työntekijöille. Se antaa kattavan kuvan siitä, mitä työskentely lentoasemalla vaatii ja millaisia mittauksellisia menetelmiä Helsinki-Vantaan lentoasemalla käytetään. Työn aikana tehtyjen haastattelujen ja omien havaintojen pohjalta löydettiin useita ongelmakohtia. Tässä työssä esitettyjen ratkaisujen toteuttaminen parantaisi Helsinki-Vantaan lentoaseman mittaustoiminnan tehokkuutta ja laatua. Kokonaisten projektien kustannustehokkuutta ja laatua voitaisiin tämän työn perusteella parantaa panostamalla mittaustoimintaan.