Markkinoinnin tehostaminen - Case: Planin Koska olen tyttö -kampanja
Laitasalo, Laura (2013)
Laitasalo, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013734
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty markkinoinnin ja kampanjoinnin tehostamiseen yksittäisessä kampanjassa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Plan Suomen organisaation kanssa, ja tarkastelun alla oleva kampanja on järjestön Koska olen tyttö -kampanja. Kampanja on vuodesta 2007 edistänyt tyttöjen hyvinvointia kehitysmaissa muun muassa parantamalla koulutusmahdollisuuksia, kitkemällä pois sukupuoleen perustuvaa syrjintää ja väkivaltaa sekä muuttamalla asenteita maailmanlaajuisesti.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee kampanjan kannalta tarkoituksenmukaisia teoreettisia viitekehyksiä, kuten markkinoinnin kilpailukeinoja sekä palveluiden markkinointia. Myös digitaalista markkinointiviestintää ja brändin rakentamista käydään läpi, sillä ne ovat merki-tyksellisiä tämän kampanjan näkökulmasta.
Empiirisessä osassa esitellään Planin organisaatiota ja toimintatapoja sekä luonnollisesti Koska olen tyttö -kampanja sisältöä, tavoitteita ja toteutusta Suomen Planin tasolla. Markkinointia ja kampanjoinnin elementtejä on analysoitu hyväntekeväisyysjärjestön näkökulmasta, joka on hieman erilainen verrattuna tavalliseen liiketoimintaan. Tutkimuksen toteutuksessa on käytetty kvantitatiivista otetta, sekä lisäksi muutamia kvalitatiivisia haastatteluja tukemaan kvantitatiivisia tuloksia. Määrällinen osio on suoritettu lähettämällä kyselylomake vajaalle 200 henkilölle. Lomakkeen oleellisimmat kysymykset olivat, tunnetaanko kampanja, onko siihen osallistuttu, jos ei, niin miksi ei, sekä mikä tekijä saisi vastaajat osallistumaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kampanjan tunnettuus ei ole riittävä suomalaisten kes-kuudessa. Suurinta osaa vastaajista aihe kiinnostaa, mutta lahjoituksia oli silti tehnyt hyvin harva. Suurimmat syyt passiivisuudelle olivat oma rahatilanne ja epätietoisuus rahan menosta perille asti. Opinnäytetyön toimenpidesuositukset sisältävät markkinoinnin tehostamista lisäämällä jakelukanavia ja kommunikoimalla selkeämmin lahjoitusten käyttöä. Kampanjointia voidaan tehostaa löytämällä uusia yhteistyökumppaneita, esimerkiksi syventämällä yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa ja tekemällä yhteistyötä naisten hyvinvointia tukevien or-ganisaatioiden kanssa. Lisäksi parannusehdotuksiin kuuluu itse lahjoittamisen tekeminen hel-pommaksi.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee kampanjan kannalta tarkoituksenmukaisia teoreettisia viitekehyksiä, kuten markkinoinnin kilpailukeinoja sekä palveluiden markkinointia. Myös digitaalista markkinointiviestintää ja brändin rakentamista käydään läpi, sillä ne ovat merki-tyksellisiä tämän kampanjan näkökulmasta.
Empiirisessä osassa esitellään Planin organisaatiota ja toimintatapoja sekä luonnollisesti Koska olen tyttö -kampanja sisältöä, tavoitteita ja toteutusta Suomen Planin tasolla. Markkinointia ja kampanjoinnin elementtejä on analysoitu hyväntekeväisyysjärjestön näkökulmasta, joka on hieman erilainen verrattuna tavalliseen liiketoimintaan. Tutkimuksen toteutuksessa on käytetty kvantitatiivista otetta, sekä lisäksi muutamia kvalitatiivisia haastatteluja tukemaan kvantitatiivisia tuloksia. Määrällinen osio on suoritettu lähettämällä kyselylomake vajaalle 200 henkilölle. Lomakkeen oleellisimmat kysymykset olivat, tunnetaanko kampanja, onko siihen osallistuttu, jos ei, niin miksi ei, sekä mikä tekijä saisi vastaajat osallistumaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kampanjan tunnettuus ei ole riittävä suomalaisten kes-kuudessa. Suurinta osaa vastaajista aihe kiinnostaa, mutta lahjoituksia oli silti tehnyt hyvin harva. Suurimmat syyt passiivisuudelle olivat oma rahatilanne ja epätietoisuus rahan menosta perille asti. Opinnäytetyön toimenpidesuositukset sisältävät markkinoinnin tehostamista lisäämällä jakelukanavia ja kommunikoimalla selkeämmin lahjoitusten käyttöä. Kampanjointia voidaan tehostaa löytämällä uusia yhteistyökumppaneita, esimerkiksi syventämällä yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa ja tekemällä yhteistyötä naisten hyvinvointia tukevien or-ganisaatioiden kanssa. Lisäksi parannusehdotuksiin kuuluu itse lahjoittamisen tekeminen hel-pommaksi.