Markkinoinnin kehittämissuunnitelma
Lappi, Mira (2013)
Lappi, Mira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113879
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli löytää ja kehittää ideoita sekä tehdä markkinoinnin kehittämissuunnitelma Varkautelaiselle elintarvikeyritykselle Sepon Lihatori Oy. Yritys myy liha ja kalatuotteita sekä juustoja ja leikkeleitä kahdessa toimipaikassa eripuolilla Varkautta. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia yritykselle markkinoinnin kehittämissuunnitelma, jota yritys voisi käyttää tulevaisuudessa kehittäessään markkinointiaan.
Tutkimuksen tekijä kartoitti taustatietoja tekemällä teemahaastattelun eli haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Tutkimuksen perustana oli käytännössä suoritettu asiakaskysely, jossa asiakkailta kysyttiin tyytyväisyyttä Sepon Lihatorin nykyiseen markkinointiin ja ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen. Kysely suoritettiin Varkaudessa julkisissa paikoissa sekä yrityksen omissa toimipaikoissa. Tutkija valitsi julkisiksi kyselypaikoiksi Varkauden uimahallin, kaupungin kirjaston, ammattikorkeakoulun kirjaston ja keilahallin. Tutkija keräsi lomakkeet kyselypaikoista ja käsitteli vastaukset SPSS-ohjelmalla. Kyselyyn tuli vastauksia kaiken kaikkiaan 231 kappaletta, joiden perusteella markkinointisuunnitelma kehiteltiin.
Vastaukset olivat positiivia, mutta joukosta löytyi ristiriitaisiakin vastauksia. Nämä vastaukset olivat tärkeitä, koska niiden avulla saatiin kehiteltyä uusia ideoita yrityksen markkinointia varten. Tärkeimmät vastaukset löytyivät kuitenkin avoimien kysymysten kohdalta, jonne asiakkaat itse kirjoittivat vapaasti omia kehitysideoitaan. Näiden vastausten kautta yritys sai hyviä ideoita markkinointiin liittyen asiakkaitaan kuunnellen.
Tutkimuksen tekijä kartoitti taustatietoja tekemällä teemahaastattelun eli haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Tutkimuksen perustana oli käytännössä suoritettu asiakaskysely, jossa asiakkailta kysyttiin tyytyväisyyttä Sepon Lihatorin nykyiseen markkinointiin ja ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen. Kysely suoritettiin Varkaudessa julkisissa paikoissa sekä yrityksen omissa toimipaikoissa. Tutkija valitsi julkisiksi kyselypaikoiksi Varkauden uimahallin, kaupungin kirjaston, ammattikorkeakoulun kirjaston ja keilahallin. Tutkija keräsi lomakkeet kyselypaikoista ja käsitteli vastaukset SPSS-ohjelmalla. Kyselyyn tuli vastauksia kaiken kaikkiaan 231 kappaletta, joiden perusteella markkinointisuunnitelma kehiteltiin.
Vastaukset olivat positiivia, mutta joukosta löytyi ristiriitaisiakin vastauksia. Nämä vastaukset olivat tärkeitä, koska niiden avulla saatiin kehiteltyä uusia ideoita yrityksen markkinointia varten. Tärkeimmät vastaukset löytyivät kuitenkin avoimien kysymysten kohdalta, jonne asiakkaat itse kirjoittivat vapaasti omia kehitysideoitaan. Näiden vastausten kautta yritys sai hyviä ideoita markkinointiin liittyen asiakkaitaan kuunnellen.