Kohti ympäristöystävällisempää asiakaskäyttäytymistä : Ohjaamismallit festivaaliympäristössä
Tyrväinen, Pilvi (2013)
Tyrväinen, Pilvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613366
Tiivistelmä
Suurtapahtumien ympäristövaikutukset ovat viime vuosien aikana muodostuneet yhä tärkeämmiksi puheenaiheiksi. Tästä syystä festivaalijärjestäjiin kohdistuu yhä voimakkaampia paineita tuottaa tapahtumistaan entistä ympäristöystävällisiä. Festivaalikävijöiden ympäristöasenteiden on havaittu olevan varsin positiivisia. Asenteiden heijastuminen käyttäytymiseen on kuitenkin vaillinaista ja asiakaskäyttäytymisestä syntyvät negatiiviset ympäristövaikutukset ovat edelleen merkittäviä.
Työn teoriaosuudessa selvitetään festivaalien ympäristövaikutuksia ja eritellään asiakaskäyttäytymisen ympäristöön synnyttämiä vaikutuksia. Lisäksi paneudutaan ohjaamismalleihin, millä tapahtumajärjestäjä voisi vaikuttaa asiakaskunnan ympäristöystävällisempään käyttäytymiseen.
Työn empiirinen tutkimus on kaksiosainen. Ensin asiantuntijahaastattelun avulla tarkastellaan ohjaamismallien soveltuvuutta festivaaliympäristöön. Toisessa osas-sa perehdytään tarkemmin palkitsemismalliin Provinssirockissa toteutetun kysely-tutkimuksen myötä.
Tulosten valossa todetaan erityisesti sosiaalinen normi ja palkitseminen soveltu-viksi, mutta jossain määrin rajallisesti hyväksikäytetyiksi ohjaamismalleiksi. Työ antaa festivaalijärjestäjille ja asiasta kiinnostuneille esimerkkejä asiakaskäyttäyty-misen ohjaamisesta ja toivottavasti innostaa sekä tapahtumajärjestäjää että asiak-kaita ottamaan ympäristön entistä paremmin huomioon.
Työn teoriaosuudessa selvitetään festivaalien ympäristövaikutuksia ja eritellään asiakaskäyttäytymisen ympäristöön synnyttämiä vaikutuksia. Lisäksi paneudutaan ohjaamismalleihin, millä tapahtumajärjestäjä voisi vaikuttaa asiakaskunnan ympäristöystävällisempään käyttäytymiseen.
Työn empiirinen tutkimus on kaksiosainen. Ensin asiantuntijahaastattelun avulla tarkastellaan ohjaamismallien soveltuvuutta festivaaliympäristöön. Toisessa osas-sa perehdytään tarkemmin palkitsemismalliin Provinssirockissa toteutetun kysely-tutkimuksen myötä.
Tulosten valossa todetaan erityisesti sosiaalinen normi ja palkitseminen soveltu-viksi, mutta jossain määrin rajallisesti hyväksikäytetyiksi ohjaamismalleiksi. Työ antaa festivaalijärjestäjille ja asiasta kiinnostuneille esimerkkejä asiakaskäyttäyty-misen ohjaamisesta ja toivottavasti innostaa sekä tapahtumajärjestäjää että asiak-kaita ottamaan ympäristön entistä paremmin huomioon.