"Meirän mokkelot" : Kurikan perhekeskuksen vauvaryhmän kehittäminen
Suvisalmi, Tarja (2013)
Suvisalmi, Tarja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713551
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen kehittämistehtävä, johon toive tuli Kurikan perhekeskukselta. Sen tavoitteena oli kehittää Kurikan perhekeskuksen vauvaryhmää, suunnitella sille runko ja sisältö hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä ja varhaisen vuorovaikutuksen näkökulmaa. Perhekeskustoiminnalla pyritään edistämään koko perheen hyvinvointia vahvistamalla vanhemmuuden taitoja. Kurikan perhekeskus on tarjonnut tukea perhevalmennuksen muodossa ennen lapsen syntymää, mutta nyt tärkeänä koettiin synnytyksen jälkeen jatkuvan, vertaistuellisen vauvaryhmän kehittäminen vakiintuvaksi toimintatavaksi. Kulkemalla vanhempien rinnalla heidän uuden elämänvaiheensa alkumetreillä turvataan samalla hyvää lapsuutta.
Vuoden kestänyt kehittämistyöni on sisältänyt niin käytännön puitteiden luomisen kuin varhaista vuorovaikutusta tukevan ohjelmarungon ja sisällön rakentamisen moniammatillisuutta hyödyntäen. Prosessissa kuultiin myös asiakkaiden ääntä ja hyödynnettiin tätä kokemusasiantuntijuutta. Kehittämistyöllä etsittiin, kokeiltiin ja löydettiin toimintoja varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen. Toiminnallisessa kehittämistyössä voidaan hyödyntää erilaista tiedonkeruuta ja siitä saatuja aineistoja. Olen lähestynyt aihetta pääosin laadullisella tutkimusotteella. Omat aineistoni koostuvat osallistuvasta havainnoinnista, havainnoinnin pohjalta kirjoitetusta tutkimuspäiväkirjasta, työntekijöille tehdystä ryhmähaastattelusta sekä vanhemmille tehdystä palautekyselystä.
Kehittämistyön tuloksena vauvaryhmälle syntyi viiden kokoontumiskerran ohjelmarunko sisältöineen, jossa keskeistä oli mahdollistaa vauvan ja vanhemman välinen yhteinen tekeminen ohjatusti. Vertaistuellinen toiminta tuki vanhempien jaksamista sekä lisäsi perheiden sosiaalisia verkostoja. Vanhempien palautteissa korostui yhteisen keskustelun sekä arjen jakamisen tärkeys. Tämä on erityisesti huomioitu sisällön rakentamisessa. Moniammatillisen työyhteisön sitoutuminen kehittämistyöhön oli toiminnan juurruttamisen kannalta välttämätöntä. Vertaistuellinen vauvaryhmä toimintamuotona tukee varhaista vuorovaikutusta ja kasvattaa perheiden voimavaroja.
Avainsanat: varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde, vertaistuki, vauvaryhmä
Vuoden kestänyt kehittämistyöni on sisältänyt niin käytännön puitteiden luomisen kuin varhaista vuorovaikutusta tukevan ohjelmarungon ja sisällön rakentamisen moniammatillisuutta hyödyntäen. Prosessissa kuultiin myös asiakkaiden ääntä ja hyödynnettiin tätä kokemusasiantuntijuutta. Kehittämistyöllä etsittiin, kokeiltiin ja löydettiin toimintoja varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen. Toiminnallisessa kehittämistyössä voidaan hyödyntää erilaista tiedonkeruuta ja siitä saatuja aineistoja. Olen lähestynyt aihetta pääosin laadullisella tutkimusotteella. Omat aineistoni koostuvat osallistuvasta havainnoinnista, havainnoinnin pohjalta kirjoitetusta tutkimuspäiväkirjasta, työntekijöille tehdystä ryhmähaastattelusta sekä vanhemmille tehdystä palautekyselystä.
Kehittämistyön tuloksena vauvaryhmälle syntyi viiden kokoontumiskerran ohjelmarunko sisältöineen, jossa keskeistä oli mahdollistaa vauvan ja vanhemman välinen yhteinen tekeminen ohjatusti. Vertaistuellinen toiminta tuki vanhempien jaksamista sekä lisäsi perheiden sosiaalisia verkostoja. Vanhempien palautteissa korostui yhteisen keskustelun sekä arjen jakamisen tärkeys. Tämä on erityisesti huomioitu sisällön rakentamisessa. Moniammatillisen työyhteisön sitoutuminen kehittämistyöhön oli toiminnan juurruttamisen kannalta välttämätöntä. Vertaistuellinen vauvaryhmä toimintamuotona tukee varhaista vuorovaikutusta ja kasvattaa perheiden voimavaroja.
Avainsanat: varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde, vertaistuki, vauvaryhmä