Liikettä ja rytmiä Tanskasta : Kucheza-työpaja suunnittelusta toteutukseen
Säilynoja, Piia (2013)
Säilynoja, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713475
Tiivistelmä
Opinnäytetyö raportoi musiikkia, liikettä ja rytmiikkaa yhdistävän Kucheza-työpajan vaiheita suunnittelusta toteutukseen. Työpaja oli kahden opintojensa loppuvaiheessa olevan musiikkipedagogiopiskelijan yhteinen projekti, joka toteutettiin helmikuussa 2013 Kuopiossa. Ryhmä koostui luokanopettajista ja kokoontui yhteensä neljä kertaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida työpaja, jossa tarjotaan uusia näkökulmia, työkaluja ja elämyksiä musiikin opiskeluun liikkeen ja rytmiikan avulla. Työpajan sisältö perustui pitkälti opinnäytteen tekijöiden Tanskassa vietetyn opiskeluvuoden opintoihin, joista idea työpajaan sai alkunsa. Musiikinopiskelu Tanskassa oli ollut hyvin kehollista ja laulua, soittoa ja tanssia yhdistävää. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kokonaisvaltaista lähestymistapaa musiikkiin tekijän omassa opetustyössä Tanskan opintojen pohjalta.
Nimi Kucheza on peräisin swahilin kielestä ja tarkoittaa laulua, tanssia, soittoa ja leikkiä. Työpajan aikana tehtiin kehollisia ilmaisuharjoituksia, opeteltiin korvakuulolta ghanalaisia ja kuubalaisia lauluja sekä tutustuttiin djembe-rumpujen soittoon. Sekä kehollinen että musiikillinen improvisaatio olivat tunneilla tärkeässä osassa. Tavoitteena oli saavuttaa turvallinen ja innostava ilmapiiri, jolloin ryhmäläiset saisivat paljon hyviä kokemuksia yhdessä musisoimisesta ja itseilmaisusta.
Työpajaan osallistuneet kokivat työpajan innostavaksi ja hyödylliseksi. Mielekkäintä sisältöä olivat rumpujen soitto ja yhdessä laulaminen, kun taas ilmaisuharjoitteisiin olisi voitu puolestaan käyttää vähemmän aikaa. Ryhmäläiset kertoivat myös hyödyntävänsä työpajan loputtua työpajan harjoituksia omassa opetustyössään. Työpajan kokemuksien myötä vaikuttaisi kokonaisvaltaiselle musiikin opetukselle olevan kysyntää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida työpaja, jossa tarjotaan uusia näkökulmia, työkaluja ja elämyksiä musiikin opiskeluun liikkeen ja rytmiikan avulla. Työpajan sisältö perustui pitkälti opinnäytteen tekijöiden Tanskassa vietetyn opiskeluvuoden opintoihin, joista idea työpajaan sai alkunsa. Musiikinopiskelu Tanskassa oli ollut hyvin kehollista ja laulua, soittoa ja tanssia yhdistävää. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kokonaisvaltaista lähestymistapaa musiikkiin tekijän omassa opetustyössä Tanskan opintojen pohjalta.
Nimi Kucheza on peräisin swahilin kielestä ja tarkoittaa laulua, tanssia, soittoa ja leikkiä. Työpajan aikana tehtiin kehollisia ilmaisuharjoituksia, opeteltiin korvakuulolta ghanalaisia ja kuubalaisia lauluja sekä tutustuttiin djembe-rumpujen soittoon. Sekä kehollinen että musiikillinen improvisaatio olivat tunneilla tärkeässä osassa. Tavoitteena oli saavuttaa turvallinen ja innostava ilmapiiri, jolloin ryhmäläiset saisivat paljon hyviä kokemuksia yhdessä musisoimisesta ja itseilmaisusta.
Työpajaan osallistuneet kokivat työpajan innostavaksi ja hyödylliseksi. Mielekkäintä sisältöä olivat rumpujen soitto ja yhdessä laulaminen, kun taas ilmaisuharjoitteisiin olisi voitu puolestaan käyttää vähemmän aikaa. Ryhmäläiset kertoivat myös hyödyntävänsä työpajan loputtua työpajan harjoituksia omassa opetustyössään. Työpajan kokemuksien myötä vaikuttaisi kokonaisvaltaiselle musiikin opetukselle olevan kysyntää.