Kiteen kotihoidon asiakastyytyväisyys
Kainulainen, Satu; Pihlajakangas, Merja (2013)
Kainulainen, Satu
Pihlajakangas, Merja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811161
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme Kiteen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin. Tavoitteenamme oli saada tietoa Kiteen kotihoidon työn laadukkuudesta, ja toteutuuko asiakaslähtöinen ja oikeudenmukainen hoito asiakkaan näkökulmasta katsottuna.
Tutkimuksessa käytimme kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Lähetimme kyselylomakkeet 60:lle yli 65-vuotiaalle Kiteen säännöllisen kotihoidon asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 39 asiakasta. Vastausprosentti oli 65 %. Kysymykset olivat pääsääntöisesti vaihtoehtokysymyksiä, joukossa oli myös kaksi avointa kysymystä. Aineisto käsiteltiin Webropol – ohjelmalla, ja tulokset esitettiin kuvioina ja taulukoina sekä prosentteina.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat kokevat pääsääntöisesti kotihoidon työn laadukkaana, ja saamansa kohtelun kunnioittavana. Hoitajat myös kuuntelevat asiakasta. Henkilökunta on myös asiakkaiden mielestä ammattitaitoista ja osaavaa, ja he kokevat olonsa turvalliseksi. Asiakkaiden mielestä palveluista saadaan tietoa ja palvelut ovat riittäviä. Suurin osa oli osallistunut hoito- ja palvelusuunnitelman laatimiseen, ja yli puolet asiakkaista tiesi, että heillä on oma/vastuuhoitaja. Vastaavasti yli puolet asiakkaista ei kokenut saavansa kuntouttavaa hoitoa. Tutkimuksen tuloksena kotihoidon asiakkaat antoivat saamastaan hoidosta ja palvelusta kouluarvosanan 8,5.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon työn kehittämisessä edelleen. Jatkotutkimuksena asiakastyytyväisyyttä olisi hyvä tutkia säännöllisesti, esimerkiksi 3 - 5 vuoden välein. Myös työntekijöiden näkökulmasta voisi miettiä, miten työntekijät kokevat kuntouttavan hoitotyön toteutumisen kotihoidossa, ja mikä voi olla sen toteutumisen esteenä.
Tutkimuksessa käytimme kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Lähetimme kyselylomakkeet 60:lle yli 65-vuotiaalle Kiteen säännöllisen kotihoidon asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 39 asiakasta. Vastausprosentti oli 65 %. Kysymykset olivat pääsääntöisesti vaihtoehtokysymyksiä, joukossa oli myös kaksi avointa kysymystä. Aineisto käsiteltiin Webropol – ohjelmalla, ja tulokset esitettiin kuvioina ja taulukoina sekä prosentteina.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat kokevat pääsääntöisesti kotihoidon työn laadukkaana, ja saamansa kohtelun kunnioittavana. Hoitajat myös kuuntelevat asiakasta. Henkilökunta on myös asiakkaiden mielestä ammattitaitoista ja osaavaa, ja he kokevat olonsa turvalliseksi. Asiakkaiden mielestä palveluista saadaan tietoa ja palvelut ovat riittäviä. Suurin osa oli osallistunut hoito- ja palvelusuunnitelman laatimiseen, ja yli puolet asiakkaista tiesi, että heillä on oma/vastuuhoitaja. Vastaavasti yli puolet asiakkaista ei kokenut saavansa kuntouttavaa hoitoa. Tutkimuksen tuloksena kotihoidon asiakkaat antoivat saamastaan hoidosta ja palvelusta kouluarvosanan 8,5.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon työn kehittämisessä edelleen. Jatkotutkimuksena asiakastyytyväisyyttä olisi hyvä tutkia säännöllisesti, esimerkiksi 3 - 5 vuoden välein. Myös työntekijöiden näkökulmasta voisi miettiä, miten työntekijät kokevat kuntouttavan hoitotyön toteutumisen kotihoidossa, ja mikä voi olla sen toteutumisen esteenä.