SUPPORTERS’ AWARENESS OF SPONSOR BRANDS : Case JJK Jyväskylä
Sorjonen, Panu (2013)
Sorjonen, Panu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213915
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin jalkapalloseura JJK Jyväskylän kumppaneiden tunnettavuutta seuran kannattajien keskuudessa. Brändiviidakon keskellä on erittäin tärkeää sekä seuralle että etenkin sen yhteistyökumppaneille tiedostaa tunnettavuuden nykyinen tilanne jotta markkinointipanostusten arvo voidaan määritellä oikein ja jatkossa tehostaa niiden tuottavuutta.
Verkkokyselynä toteutetun kvantitatiivisen tutkimuksen kautta selvitettiin keskisuomalaisseuran kumppaniverkoston tunnetuimmat brändit niin spontaanilla kuin avustetullakin tasolla. Huomiota kohdistettiin myös markkinointimetodeihin joilla brändit ovat tunnettavuutensa saavuttaneet, joskin tämä alue tutkimusta kaipaisi selkeästi lisäpanostusta.
Tulokset osoittavat että JJK:n suurimmat yhteistyökumppanit ovat saavuttaneet kunnioitettavan bränditunnettavuuden tason joukkueen seuraajien keskuudessa. Tutkimustulokset ovat äärimmäisen hyödyllisiä seuran kumppanihankinnassa ja tutkimus olisi hyvä suorittaa säännöllisesti uudestaan sen validiteetin lisäämiseksi.
Verkkokyselynä toteutetun kvantitatiivisen tutkimuksen kautta selvitettiin keskisuomalaisseuran kumppaniverkoston tunnetuimmat brändit niin spontaanilla kuin avustetullakin tasolla. Huomiota kohdistettiin myös markkinointimetodeihin joilla brändit ovat tunnettavuutensa saavuttaneet, joskin tämä alue tutkimusta kaipaisi selkeästi lisäpanostusta.
Tulokset osoittavat että JJK:n suurimmat yhteistyökumppanit ovat saavuttaneet kunnioitettavan bränditunnettavuuden tason joukkueen seuraajien keskuudessa. Tutkimustulokset ovat äärimmäisen hyödyllisiä seuran kumppanihankinnassa ja tutkimus olisi hyvä suorittaa säännöllisesti uudestaan sen validiteetin lisäämiseksi.