Maailmankauppa Mangon tuotetietokansion uudistaminen
Hirvonen, Kaisa (2013)
Hirvonen, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295445
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli uudistaa Maailmankauppa Mangon tuotetietokansio. Maailmankauppa Mango on Jyväskylän kehitysmaayhdistys ry:n ylläpitämä Reilun kaupan erikoismyymälä ja toimii työn toimeksiantajana. Maailmankauppa Mango toimii pääasiallisesti vapaaehtoisvoimin ja se sijaitsee Jyväskylässä Kauppakatu 5:ssä.
Tuotetietokansion uudistamisella on pyritty tekemään siitä käytännöllinen työväline vapaaehtoisille. Vapaaehtoisille ei välttämättä kerry tuotetietoa tuotteista ja asiakkaiden palvelu voi olla näin hankalaa. Uudistaminen pyrkii siihen, että vapaaehtoisilla olisi tuotetietokansio, joka on selkeä ja helppo käyttää.
Opinnäytetyö jakaantuu teoria osaan ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosa käsittelee Reilua kauppaa ja vapaaehtoistoimintaa liittyen Maailmankauppa Mangon toimintaan sekä sisäistä markkinointia, josta tuotetietokansion kannalta oleellisina käsitteinä olen nostanut esiin visuaalisen viestinnän ja perehdytyksen. Toiminnallinen osa sisältää selvityksen, kuvauksen tuotetietokansion suunnittelusta ja lopputulok-sesta.
Selvityksellä halusin saada vapaaehtoisten mielipiteitä tuotetietokansiosta ja ideoita uudistamiseen. Tein selvityksen teemahaastattelun avulla. Haastattelut suoritin maaliskuussa 2013. Vastauksista selvisi, että tuotetietokansio on tarpeellinen Maailmankauppa Mangolla ja uudistamiselle on tarvetta. Sain vastauksista myös apua tuotetietokansion käytännön uudistamiseen.
Tuotetietokansio on suunniteltu vapaaehtoisten toiveiden mukaisesti ja se on muuten valmis, vain tuotetiedot puuttuvat. Tuotetietojen täyttäminen on kaikkien vapaaehtoisten työ. Jatkotutkimuksina voisi tutkia onko uudistamisesta ollut hyötyä sekä selvittää vapaaehtoisten asiakaspalvelutaitoja ja asiakastyytyväisyyttä.
Tuotetietokansion uudistamisella on pyritty tekemään siitä käytännöllinen työväline vapaaehtoisille. Vapaaehtoisille ei välttämättä kerry tuotetietoa tuotteista ja asiakkaiden palvelu voi olla näin hankalaa. Uudistaminen pyrkii siihen, että vapaaehtoisilla olisi tuotetietokansio, joka on selkeä ja helppo käyttää.
Opinnäytetyö jakaantuu teoria osaan ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosa käsittelee Reilua kauppaa ja vapaaehtoistoimintaa liittyen Maailmankauppa Mangon toimintaan sekä sisäistä markkinointia, josta tuotetietokansion kannalta oleellisina käsitteinä olen nostanut esiin visuaalisen viestinnän ja perehdytyksen. Toiminnallinen osa sisältää selvityksen, kuvauksen tuotetietokansion suunnittelusta ja lopputulok-sesta.
Selvityksellä halusin saada vapaaehtoisten mielipiteitä tuotetietokansiosta ja ideoita uudistamiseen. Tein selvityksen teemahaastattelun avulla. Haastattelut suoritin maaliskuussa 2013. Vastauksista selvisi, että tuotetietokansio on tarpeellinen Maailmankauppa Mangolla ja uudistamiselle on tarvetta. Sain vastauksista myös apua tuotetietokansion käytännön uudistamiseen.
Tuotetietokansio on suunniteltu vapaaehtoisten toiveiden mukaisesti ja se on muuten valmis, vain tuotetiedot puuttuvat. Tuotetietojen täyttäminen on kaikkien vapaaehtoisten työ. Jatkotutkimuksina voisi tutkia onko uudistamisesta ollut hyötyä sekä selvittää vapaaehtoisten asiakaspalvelutaitoja ja asiakastyytyväisyyttä.