Lähiruokaa suoraan tuottajilta á la carte ravintoloihin
Korhonen, Marjukka (2013)
Korhonen, Marjukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213979
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lähiruoan käyttöä á la carte –ravintoloissa sekä kartoitettiin lähiruoan nykyisiä tuottajia Keski-Suomesta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, minkälaista lähiruokaa Keski-Suomessa on tarjolla ja miten yleistä lähiruoan käyttö on nykyisellään á la carte –ravintoloissa. Tavoitteena oli myös selvittää kohtaavatko lähiruoan kysyntä ja tarjonta tuottajien ja ravintoloitsijoiden välillä. Lisäksi selvitettiin tuottajien ja ravintoloitsijoiden kiinnostusta laajempaan yhteistyöhön.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla tuottajia ja ravintoloitsijoita. Tutkimukseen haastatellut tuottajat edustivat eri tuotantosuuntia kattavasti. Mukana oli muun muassa sika- ja nautatilallisia, juuresten viljelijöitä ja marjankasvattajia Keski-Suomesta. Ravintoloitsijoita edusti pääasiassa ravintolapuolen päälliköt ja tutkimus keskittyi ravintoloiden osalta Jyväskylään á la carte -ravintoloihin, koska niiden arvioitiin olevan tuottajille parhaita väyliä näkyvyyden ja tuottavuuden lisäämiseen. Haastattelu tehtiin teemahaastatteluna.
Haastattelujen tuloksia käsiteltäessä esille nousi havainto sekä tuottajien että ravintoloitsijoiden molemminpuolisesta kiinnostuksesta keskinäiseen yhteistyöhön. Lisäksi kävi ilmi, että osalla tuottajista oli suoramyyntisopimuksia ravintoloihin valmiiksi. Ravintoloitsijat käyttäisivät lähiruokaa huomattavasti enemmän, jos heillä olisi paremmin tietoa tuottajista ja heidän tuotetarjonnastaan. Keski-Suomesta löytyi tutkimuksessa monipuolista lähiruokaa ja eri tuotantosuunnista lähiruoan tuottajia, jotka olivat kiinnostuneita myymään tuotteitaan suoraan ravintoloihin. Lähiruoan osalta nousikin esiin tiedonpuute molemmin puolin. Haastatteluitten perusteella nousi esiin niin lähiruoan hyötyjä kuin haittojakin. Hyötyinä nousi esiin muun muassa lähiruoan tuoreus, puhtaus ja ympäristöystävällisyys. Haitoiksi koettiin muun muassa tämän hetken vähäinen tieto lähiruoasta. Opinnäytetyön ohessa ravintolat saivat tietoa lähituottajista ja lähituottajat kiinnostuneista ravintoloista ja muutama uusi sopimuskin syntyi tuottajien ja ravintoloiden välille.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla tuottajia ja ravintoloitsijoita. Tutkimukseen haastatellut tuottajat edustivat eri tuotantosuuntia kattavasti. Mukana oli muun muassa sika- ja nautatilallisia, juuresten viljelijöitä ja marjankasvattajia Keski-Suomesta. Ravintoloitsijoita edusti pääasiassa ravintolapuolen päälliköt ja tutkimus keskittyi ravintoloiden osalta Jyväskylään á la carte -ravintoloihin, koska niiden arvioitiin olevan tuottajille parhaita väyliä näkyvyyden ja tuottavuuden lisäämiseen. Haastattelu tehtiin teemahaastatteluna.
Haastattelujen tuloksia käsiteltäessä esille nousi havainto sekä tuottajien että ravintoloitsijoiden molemminpuolisesta kiinnostuksesta keskinäiseen yhteistyöhön. Lisäksi kävi ilmi, että osalla tuottajista oli suoramyyntisopimuksia ravintoloihin valmiiksi. Ravintoloitsijat käyttäisivät lähiruokaa huomattavasti enemmän, jos heillä olisi paremmin tietoa tuottajista ja heidän tuotetarjonnastaan. Keski-Suomesta löytyi tutkimuksessa monipuolista lähiruokaa ja eri tuotantosuunnista lähiruoan tuottajia, jotka olivat kiinnostuneita myymään tuotteitaan suoraan ravintoloihin. Lähiruoan osalta nousikin esiin tiedonpuute molemmin puolin. Haastatteluitten perusteella nousi esiin niin lähiruoan hyötyjä kuin haittojakin. Hyötyinä nousi esiin muun muassa lähiruoan tuoreus, puhtaus ja ympäristöystävällisyys. Haitoiksi koettiin muun muassa tämän hetken vähäinen tieto lähiruoasta. Opinnäytetyön ohessa ravintolat saivat tietoa lähituottajista ja lähituottajat kiinnostuneista ravintoloista ja muutama uusi sopimuskin syntyi tuottajien ja ravintoloiden välille.