Konstfabrikens image bland borgåbor
Lindqvist, Laila (2013)
Lindqvist, Laila
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513134
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att skapa en förståelse för vad borgåborna har för åsikt om Konstfabriken, hurdan image kultur och kongresscentret har bland befolkningen i dess hemstad Borgå. Huvudproblemet var att ta reda på vad Konstfabriken väcker för känslor hos borgåborna och vad borgåborna associerar med Konstfabriken. Delproblemen var att ta reda på om tjänsterna vid Konstfabriken uppfyller borgåbornas behov, samt om de upplever att marknadsföringen är tillräcklig och synlig.
I lärdomsprovets kontext beskrivs Västra åstranden i Borgå, Konstfabriken och dess företag och tjänster, marknadsföring, målgrupp, identitet och dess synlighet i median. Kontexten baserar sig främst på elektroniska källor och på en intervju med marknadsföringschefen på Konstfabriken.
Den teoretiska delen i arbetet bygger på facklitteratur om varumärke och dess funktioner, varumärkeskännedom, varumärkesidentitet, image, tjänsteimage, associationer och profilering.
Den empiriska delen i arbetet består av en kvantitativ undersökning som utfördes bland 126 människor bosatta i Borgå. Resultaten av undersökningen analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS och är framställt som text, tabeller och grafer tillsammans med skribentens utvecklingsförslag.
Resultaten i undersökningen visar att Konstfabrikens image bland borgåbor är positiv. Borgåbor anser att Konstfabriken är ett modernt, trendigt, stiligt och unikt kongresscentrum med tjänster av hög kvalitet. Dock finns det utvecklingsmöjligheter som exempelvis synligare lokal marknadsföring samt utvidgandet av tjänster och förbättring av praktiska faktorer som exempelvis gratis parkering och bankautomat på området. The aim of this thesis was to create an understanding of the opinion Porvoo residents have of the Art Factory, i.e. to survey what kind of image the culture and congress center has among the population of its home town, Porvoo. The main problem was to find out what feelings the Art Factory awakened in Porvoo residents and what Porvoo residents associated with the Art Factory. The subproblems were to find out if the services provided met the needs of the Porvoo residents, and if these felt that the Art Factory’s marketing activities were adequate and visible.
The thesis context comprises a description of the western riverside area in Porvoo, and the Art Factory and its business and services. Also marketing activities, the target audience, and identity and visibility in the media are described. The contextual basis is primarily on electronic sources and on an interview with the marketing manager at the Art Factory.
The theoretical part of the thesis is based on literature on brands and their functions, brand awareness, brand identity, image, services image, associations, and profiling.
The empirical part of the study consists of a quantitative survey conducted among 126 respondents living in Porvoo. The survey results were analyzed using SPSS and are presented as text, tables and graphs along with the author's suggestions.
The results of the survey show that Art Factory image among Porvoo residents is positive. Porvoo residents believe that the Art Factory is a modern, fashionable, stylish and unique congress center with high quality services. However, there are development opportunities like for example visibility for local marketing and the expansion of services and improvement of practical factors such as free parking and an ATM on the area.
I lärdomsprovets kontext beskrivs Västra åstranden i Borgå, Konstfabriken och dess företag och tjänster, marknadsföring, målgrupp, identitet och dess synlighet i median. Kontexten baserar sig främst på elektroniska källor och på en intervju med marknadsföringschefen på Konstfabriken.
Den teoretiska delen i arbetet bygger på facklitteratur om varumärke och dess funktioner, varumärkeskännedom, varumärkesidentitet, image, tjänsteimage, associationer och profilering.
Den empiriska delen i arbetet består av en kvantitativ undersökning som utfördes bland 126 människor bosatta i Borgå. Resultaten av undersökningen analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS och är framställt som text, tabeller och grafer tillsammans med skribentens utvecklingsförslag.
Resultaten i undersökningen visar att Konstfabrikens image bland borgåbor är positiv. Borgåbor anser att Konstfabriken är ett modernt, trendigt, stiligt och unikt kongresscentrum med tjänster av hög kvalitet. Dock finns det utvecklingsmöjligheter som exempelvis synligare lokal marknadsföring samt utvidgandet av tjänster och förbättring av praktiska faktorer som exempelvis gratis parkering och bankautomat på området.
The thesis context comprises a description of the western riverside area in Porvoo, and the Art Factory and its business and services. Also marketing activities, the target audience, and identity and visibility in the media are described. The contextual basis is primarily on electronic sources and on an interview with the marketing manager at the Art Factory.
The theoretical part of the thesis is based on literature on brands and their functions, brand awareness, brand identity, image, services image, associations, and profiling.
The empirical part of the study consists of a quantitative survey conducted among 126 respondents living in Porvoo. The survey results were analyzed using SPSS and are presented as text, tables and graphs along with the author's suggestions.
The results of the survey show that Art Factory image among Porvoo residents is positive. Porvoo residents believe that the Art Factory is a modern, fashionable, stylish and unique congress center with high quality services. However, there are development opportunities like for example visibility for local marketing and the expansion of services and improvement of practical factors such as free parking and an ATM on the area.