Helsingin brändin luominen tapahtumien avulla
Orädd, Ida; Bilök, Julia (2013)
Orädd, Ida
Bilök, Julia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513189
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan Helsingin imagoa tapahtumakaupunkina ja kaupunkibrändin luomista tapahtumien avulla. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisena tapahtumakaupunkina matkailijat pitävät Helsinkiä ja mitä kautta he ovat saaneet tietoa Helsingin tapahtumista. Kohderyhmänä olivat suomalaiset ja ulkomaalaiset matkailijat, jotka matkustavat ystävän tai puolison kanssa. Työn toimeksiantajana on Helsingin matkailu- ja kongressitoimisto.
Teoriaosuudessa käsitellään Helsinkiä tapahtumamatkakohteena. Näiden yhteydessä kerrotaan Helsingin kaupungin matkailustrategiasta sekä Helsingin matkailu- ja kongressitoimistosta ja tapahtumien markkinoinnista. Lisäksi perehdytään brändin määritelmään, kohdebrändin luomiseen ja sen tuomiin haasteisiin.
Työtä varten toteutettiin määrällinen tutkimus, jossa kartoitettiin lomakekyselyllä matkailijoiden mielipiteitä Helsingistä tapahtumakapunkina. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2013 Helsingin keskustassa sekä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 116 suomalaista ja ulkomaalaista matkailijaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Helsingillä ei ole vielä kovin vahva tapahtumabrändi ulkomaalaisten silmissä. Suomalaisilla vastaajilla oli enemmän kokemusta Helsingin tapahtumista, ja he olivat myös osittain eri mieltä monen kyselyssä esitetyn väittämän kanssa. Kiinnostavimmiksi tapahtumiksi nousivat sekä ulkomaalaisten että suomalaisten keskuudessa musiikki- sekä urheilu- ja liikunnalliset tapahtumat, johon Helsingin kannattaisikin tulevaisuudessa panostaa. Positiivinen tulos on myös se, että vastaajista 62 prosentin kiinnostus Helsingin tapahtumiin oli joko suuri tai melko suuri. Tuloksista selvisi, että Internet ja sosiaalinen media ovat juuri niitä kanavia, joiden kautta ulkomaalaiset haluavat saada tietoa tapahtumatarjonnasta. Suomalaisten vastaajien tulokset tukivat myös sitä, että rinnalle voisi nostaa mahdollisuuksien mukaan vielä kolmannenkin kanavan, kuten TV-mainonnan tai radion.
Teoriaosuudessa käsitellään Helsinkiä tapahtumamatkakohteena. Näiden yhteydessä kerrotaan Helsingin kaupungin matkailustrategiasta sekä Helsingin matkailu- ja kongressitoimistosta ja tapahtumien markkinoinnista. Lisäksi perehdytään brändin määritelmään, kohdebrändin luomiseen ja sen tuomiin haasteisiin.
Työtä varten toteutettiin määrällinen tutkimus, jossa kartoitettiin lomakekyselyllä matkailijoiden mielipiteitä Helsingistä tapahtumakapunkina. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2013 Helsingin keskustassa sekä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 116 suomalaista ja ulkomaalaista matkailijaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Helsingillä ei ole vielä kovin vahva tapahtumabrändi ulkomaalaisten silmissä. Suomalaisilla vastaajilla oli enemmän kokemusta Helsingin tapahtumista, ja he olivat myös osittain eri mieltä monen kyselyssä esitetyn väittämän kanssa. Kiinnostavimmiksi tapahtumiksi nousivat sekä ulkomaalaisten että suomalaisten keskuudessa musiikki- sekä urheilu- ja liikunnalliset tapahtumat, johon Helsingin kannattaisikin tulevaisuudessa panostaa. Positiivinen tulos on myös se, että vastaajista 62 prosentin kiinnostus Helsingin tapahtumiin oli joko suuri tai melko suuri. Tuloksista selvisi, että Internet ja sosiaalinen media ovat juuri niitä kanavia, joiden kautta ulkomaalaiset haluavat saada tietoa tapahtumatarjonnasta. Suomalaisten vastaajien tulokset tukivat myös sitä, että rinnalle voisi nostaa mahdollisuuksien mukaan vielä kolmannenkin kanavan, kuten TV-mainonnan tai radion.